صفحه اصلی

در حال بارگیری...

187. روزه‌ى بيماران و ناتوانان

٢٨٨٢. آيا عکس‌بردارى از معده با اندوسکوپى، روزه را باطل مى‌کند؟

ج. اندوسکوپى روزه را باطل مى‌کند، مانند فرو دادن شن و سنگ که باطل کننده است، هر چند جنبه‌ى غذا بودن را هم ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5372 | پیوند ثابت
٢٨٩٨. هنگامى که روزه مى‌گيرم، به شدت سست و ضعيف مى‌شوم و نمى‌توانم کارهايى، مثل درس خواندن را انجام دهم، وظيفه‌ى من چيست؟  

ج. تا به حد خوف مريضى نرسد، بايد روزه بگيريد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5388 | پیوند ثابت
٢٨٨٣. فردى در صورتى مى‌تواند روزه بگيرد که در شب، از آمپول يا دواى خاصّى  استفاده کند. آيا روزه گرفتن بر وى واجب است؟  

ج. اگر اين شخص براى به دست آوردن آمپول يا دوا، به ضرر سنگينى دچار مى‌شود، روزه بر او واجب نيست و اگر به حدّ ضرر سنگين نيست، به دست آوردن دارو بر او واجب است و قدرت بر سبب (دارو)، قدرت بر مسبّب (روزه) است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5373 | پیوند ثابت
٢٨٩٩. مريضى در ماه مبارک رمضان يا پس از آن، با اتصال و ادامه‌ى مرض مرده است. آيا روزه‌هايش قضا و کفّاره دارد؟  

ج. اگر در همان سال مرده است، قضا و کفاره ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5389 | پیوند ثابت
٢٨۶٨. اگر شخصى به علت بيمارى روزه نگرفته باشد و بيمارى او چند ماه طول بکشد و پس از بهبودى بلافاصله به بيمارى ديگرى مبتلا شود که تا ماه رمضان بعدى ادامه پيدا کند، آيا مثل مرض مستمرّ است که تا سال بعد قضا ندارد يا خير؟

ج. فرقى نمى‌کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5357 | پیوند ثابت
٢٨٨۴. بيمارى در ماه مبارک رمضان روزه نگرفته است و به استمرار مرض تا رمضان بعدى يقين دارد وى در قبال روزه‌هايش چه تکليفى دارد؟  

ج. مى‌تواند پس از رمضان اوّل ـ رجاءً ـ کفّاره‌اش را بدهد، هر چند اگر در بين سال خوب شد، بايد روزه‌ها را قضا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5374 | پیوند ثابت
٢٨۶٩. آيا تزريق آمپول و سرم موجب باطل شدن روزه مى‌شود؟ و آيا تفاوتى بين انواع تقويتى و درمانى آن وجود دارد؟  

ج. احتياط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولى که به جاى غذا به کار مى‌رود خوددارى کند، بلکه اجتناب، خالى از وجه نيست؛ ولى تزريق آمپولى که عضو را بى‌حس مى‌کند يا به جهت ديگر استعمال مى‌شود اشکال ندارد و اجتناب از آمپولى که معلوم نيست از قسم اوّل باشد يا نه، لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5358 | پیوند ثابت
٢٨٨۵. اگر دکترها در مورد روزه گرفتن بيمارى اختلاف نظر داشته باشند، وظيفه او چيست؟  

ج. به علم يا اطمينان رسيدن يا حصول خوف و ترس عقلايى از ضرر روزه، وظيفه‌ى خود مکلّف است؛ هر چند سببش نظر دکتر باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5375 | پیوند ثابت
٢٨٧٠. آيا تزريق آمپول‌هايى که جهت بى‌حسّى، کاهش درد، کشتار ميکروب‌ها و... به کار مى‌رود (در صورتى که به طور کلّى هيچ خاصيّتى در جهت رساندن ويتامين يا  مواد غذايى به بدن نداشته باشد)، مبطل روزه مى‌باشد؟  

ج. آمپول‌هاى غير مغذّى و غير تقويتى و آن چه داخل حلق نشود، باطل کننده نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5359 | پیوند ثابت
٢٨٨۶. در برخى بيمارى‌ها (مثل نارسايى کليه) با اطمينان، مى‌توان به بيمار توصيه نمود که روزه نگيرد. امّا در خيلى از موارد (به علّت شکى که در اصل بيمارى و يا چگونگى تأثير روزه بر آن وجود دارد يا به علّت عدم وجود تحقيقات و نتايج لازم در مورد اثرات روزه بر بسيارى بيمارى‌ها و به طور کلّى به علت عدم امکان تعيين نقش روزه بر بيمارى)، پزشک واقعا نمى‌داند روزه را به بيمار توصيه کند يا خير. در اين صورت  وظيفه‌ى پزشک در توصيه يا عدم توصيه به روزه، چيست؟  

ج. به حسب ظاهر پزشک به منزله‌ى نايب از خود مريض است که اگر خصوصيّات را بداند، يا بيمناک است يا نيست، ميزان خوف و ترس ضرر است و احوط اين است که به خود مريض توصيفات را بگويد، اگر خودش خوف ضرر داشت، روزه نگيرد و اگر خوف ضرر نداشت، روزه بگيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5376 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها