صفحه اصلی

در حال بارگیری...

88. غسل حيض

١٠۵٧. پس از پاک شدن از حيض اگر تا اذان صبح غسل نکنيم روزه صحيح است؟

ج. يکى از شرايط درست بودن روزه باقى نماندن بر حيض و نفاس تا اذان صبح (در صورتى که پاک شده است) و ديگر آن که در تمام روز حيض و نفاس نشود، اگرچه مقدار کمى از روز باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3391 | پیوند ثابت
١٠٧۴. آيا نزديکى با زنى که حيضش قطعى نيست جايز است؟

ج. نزديکى کردن در روزهايى که حيض زن قطعى نيست، ولى شرعا بايد براى خود حيض قرار دهد حرام است؛ پس زنى که بيشتر از ده روز خون مى‌بيند و بايد به دستورى که قبلاً ذکر شده روزهاى عادت خويشان خود را حيض قرار دهد، شوهرش نمى‌تواند در آن روزها با او نزديکى نمايد.

کتاب: | شناسه: 3407 | پیوند ثابت
١٠٩٠. هرگاه زن پيش از بستن احرام براى عمره تمتع يا پس از بستن احرام، خون حيض ببيند و وقت به جا آوردن اعمال عمره را نداشته باشد چه وظيفه‌اى دارد؟

ج. در اين صورت، حج تمتعش بدل به حج افراد شده وبر او واجب است در صورت تمکن بعد از فراغت از حج، عمره مفرده به جا آورد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3423 | پیوند ثابت
١٠۵٨. آيا حنا گذاشتن به خاطر مريضى در ايام عادت مکروه است؟

ج. به طور کلى خضاب کردن با حنا يا چيز ديگر براى حائض کراهت دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3392 | پیوند ثابت
١٠٧۵. اگر در حال حيض کسى با زن خودش جماع کند و فرزندى متولد شود حکمش چيست؟

ج. هر گاه مرد در روزه ماه رمضان يا در حال حيض با زن نزديکى کند معصيت کرده، ولى اگر بچه‌اى از آنان به دنيا بيايد، حلال زاده است.

کتاب: | شناسه: 3408 | پیوند ثابت
١٠٩١. هرگاه زن بعد از بستن احرام براى عمره تمتع خون حيض ببيند و وقت به جا آوردن اعمال عمره را نداشته باشد، چه وظيفه‌اى دارد؟

ج. در اين صورت مى‌تواند حج افراد را به جا آورد و بعد از فراغت، عمره مفرده به جا آورد مانند صورت اوّل، و اين کفايت مى‌کند از آن‌چه بر او واجب بوده است از حج تمتع.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3424 | پیوند ثابت
١٠۵٩. در زمان حيض، نزديکى نمودن در مهبل حائض، چه صورت دارد؟

ج. در زمان حيض نزديکى نمودن در مهبل حائض با علم به آن حرام است، و درباره هر يک از مرد وزن، موجب فسق مى‌شود على المعروف، اگرچه معلوم نيست از گناهان کبيره باشد، بلى حلال شمردن آن، با علم به حرمت آن موجب کفر است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3393 | پیوند ثابت
١٠٧۶. آيا نزديکى در حال حيض حکم جنب از حرام را دارد که اجتناب از عرق واجب شود؟

ج. اگر در زمانى که نزديکى با زن حرام است (مثلاً در روزه ماه رمضان يا در حال حيض) با زن خود نزديکى کند، در صورتى که عرق او خشک نشده واگر وظيفه‌اش تيمم باشد تيمم نکرده، بنا بر احتياط واجب بايد از عرق خود، در حال نماز، اجتناب نمايد. و اگر تيمم کرده، بنا بر اظهر اجتناب از عرقى که بعد از تيمم فوق حاصل شده، حتى اگر خشک نشده باشد، لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3409 | پیوند ثابت
١٠٩٢. اگر زن در اثناى طواف حائض شود چه حکمى دارد؟

ج. مشهور بين فقها اين است که اگر حائض شدن پيش از تمام شدن چهار شوط باشد، طوافش باطل مى‌شود و چنان‌چه بعد از آن باشد، آن‌چه به جا آورده صحيح است، و واجب است بعد از پاکى و غسل نمودن، باقيمانده را به جا آورد. و احوط در هر دو صورت اين است که بعد از پاکى يک طواف کامل به نيت اعم از تمام و اتمام به جا آورد، به اين معنى که چنين نيّت کند که اگر يک طواف کامل بر من واجب است، که اين طواف است و اگر به جا آوردن کمبود طواف سابق بر من واجب است، هر مقدار از اين طواف کمبود او را تکميل کند بکند و باقيمانده، زيادى باشد. و اين در صورتى است که وقت اين کار را داشته باشد و در غير اين صورت سعى و تقصير نموده وبراى حج محرم شود و لازم است پس از بازگشت از منى و قبل از طواف حج، قضاى طواف عمره را به نحوى که گفته شد به جا آورد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3425 | پیوند ثابت
١٠۴۴. آيا مى‌توان با غسل حيض نماز خواند؟

ج. لازم است پس از آن وضو نيز بگيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3377 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها