صفحه اصلی

در حال بارگیری...

اصطلاحات، شروط و حدود تقليد

۵١. احوط قبل از فتوا و احوط بعد از فتوا يعنى چه؟  

ج. فرقى ندارد، اگر فتوى و احتياط در موضوع واحد است. (به مسأله‌ى ١٠ رساله رجوع شود).

کتاب: استفتائات | شناسه: 2253 | پیوند ثابت
۶٧. آيا سفارش‌ها و دستورهاى اخلاقى دين مبين اسلام در قلمرو تقليد قرار مى‌گيرد، يا اين که چون برخى از آن‌ها تکليف الزامى ندارد و از قلمرو تقليد خارج مى‌شود؟  

ج. الزامى نبودن تکليف، ملازمه‌اى با خروج از قلمرو تقليد ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2269 | پیوند ثابت
۵٢. در اين زمان (عصر ارتباطات) جاهل قاصر به چه کسى اطلاق مى‌گردد؟  

ج. در هر عصر و زمانى تفسير و تبيين مصاديق، به عرف همان عصر مربوط مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2254 | پیوند ثابت
۶٨. تقليد از مجتهد شامل مسايل حکومتى و سياسى نيز مى‌شود، يا منحصر به مسايل فقهى است؟  

ج. تقليد در تمام مسايل غيراعتقادى و غير ضرورى جارى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2270 | پیوند ثابت
۵٣. حد گمان و يقين را در مسايل بفرماييد که آيا منظور اطمينان است يا مراد علمى است که احتمال خلاف در آن راه نداشته باشد؟  

ج. امر عرفىِ معروف مراد است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2255 | پیوند ثابت
۶٩. در عمل به تکاليف شرعى، تفاوت موضوع با حکم چيست و تشخيص و بيان کدام يک بر عهده مکلف و تشخيص کدام بر عهده‌ى مجتهد است؟  

ج. حکم؛ قانونى است که شارع گذاشته است و موضوع چيزى است که اين حکم در آن پياده مى‌شود و استنباط حکم، وظيفه مجتهد و تشخيص موضوع، وظيفه مکلّف است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2271 | پیوند ثابت
۵۴. فرق مجتهد اَعدل با اَورع چيست؟  

ج. عدالت عبارت است از ملکه‌اى که به واسطه آن شخص از گناهان کبيره و اصرار بر گناهان صغيره اجتناب نمايد؛ و مراد از اورعيّت آن است که شخص به واسطه‌ى زيادى قوّت ايمان، در جستجوى لازم براى استنباط احکام، مسامحه کمترى داشته باشد و در مقام استنباط از ديگران محافظه کارتر باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2256 | پیوند ثابت
٧٠. لطفا اقسام موضوعات فقهى را بفرماييد و اين که تشخيص کدام يک بر عهده‌ى مجتهد و تشخيص کدام يک بر عهده مقلّد است؟  

ج. تشخيص موضوعات مستنبطه بر عهده مجتهد و تشخيص موضوعات صرفه، شأنِ مقلّد است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2272 | پیوند ثابت
۵۵. مراد از امور حسبيّه چيست؟  

ج. به اقدامات ضروريّه‌اى که حاکم شرع يا وکيل او در حفظ جان، ناموس، مال و حقوقى که در معرض خطر است انجام مى‌دهد، امور حسبيّه گفته مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2257 | پیوند ثابت
٧١. اگر از راه عقل به چيزى رسيده‌ايم که آيات و روايات يا رساله‌ى توضيح‌المسايل آن را ردّ مى‌کند، وظيفه ما چيست؟: آيا به قطع خود عمل کنيم، يا ظنّى که به روايات يا آيات يا رساله داريم؟  

ج. در غير ضروريات در فروع دين بايد به يکى از سه طريق (اجتهاد، احتياط و تقليد) عمل کرد. و جايى که با عقل قطعى مخالف باشد، وجود ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2273 | پیوند ثابت