صفحه اصلی

در حال بارگیری...

اصطلاحات، شروط و حدود تقليد

۵٩. آيا اطلاع مجتهد از اوضاع زمان و مکان از شرايط اجتهاد است؟  

ج. اطلاع از زمان و مکان صدور آيه يا روايت، فى الجمله در استظهار و استفاده از آن‌ها دخالت دارد و اطلاع از زمان و مکان خود، در تطبيق حکم بر موضوع نافع است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2261 | پیوند ثابت
٧۵. تقليد از مفضول ـ يعنى غير اعلم و غير اورع ـ اگر فتوايش مطابق با اعلم يا احتمالاً مطابق باشد، درست است؟  

ج. جايز است در صورت موافقت، و امّا با احتمال مخالفت در صورت امکان دسترسى به فتاواى اعلم، احوط لزومى تقليد از اعلم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2277 | پیوند ثابت
۶٠. آيا آگاهى سياسى جزو شرايط مرجع تقليد مانند: شيعه دوازده امامى و... محسوب مى‌شود يا نه؟  

ج. در حکم او مى‌تواند دخالت داشته باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2262 | پیوند ثابت
٧۶. اگر فقيهى در علومى ـ مانند رجال، هيأت، فلسفه و اصول و... ـ از ديگر مجتهدين مقدم باشد، آيا اين تسلط مى‌تواند وجه ترجيح او بر مجتهدين ديگر باشد؟  

ج. اگر آن علوم از مبادى فقه نيست و در استنباط احکام الهى دخالت ندارد، وجه ترجيح به شمار نمى‌آيد، مخصوصا در صورت اعلميّت مجتهد ديگر در علم فقه.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2278 | پیوند ثابت
۶١. آيا تقليد از مجتهدى که متصدّى مقام مرجعيت نبوده و رساله‌ى عمليه هم ندارد، جايز است؟  

ج. تصدّى مقام مرجعيت و يا داشتن رساله، شرط جواز تقليد نيست؛ ولى مقلد بايد بتواند به يکى از راه‌هاى ذکر شده در رساله به آرا و فتاواى مرجع خود دسترسى پيدا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2263 | پیوند ثابت
٧٧. اگر مجتهدى اعلم باشد و مجتهد ديگر اورع، آيا تقليد از مجتهد اورع جايز  است؟  

ج. خير جايز نيست و بايد از اعلم تقليد کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2279 | پیوند ثابت
۶٢. آيا تقليد از علماى کشورهاى ديگر که دسترسى به آنان امکان ندارد، جايز است؟  

ج. در صورت وجود شرايط ـ از جمله اعلميّت ـ جايز است؛ ليکن اگر دسترسى به آرا و فتاواى او به طور کلى امکان ندارد، بايد با رعايت موازين ذکر شده و با رعايت اعلميّت و اورعيت، به مجتهد ديگر مراجعه نمايد

کتاب: استفتائات | شناسه: 2264 | پیوند ثابت
٧٨. اگر شخصى نسبت به شرايط لازم در مرجع تقليد خود دچار شک شود، چه بايد بکند؟  

ج. همان کارى بايد بکند که پيش از انتخاب آن مرجع بايد مى‌کرد؛ يعنى اگر گمان به اعلم بودن مرجعى دارد، در صورتى که گمانش به حد اطمينان برسد بايد از او تقليد کند. بلکه اگر براى او اطمينان حاصل نشد بعيد نيست ترجيح مرجعى که فقط به اعلم بودن او گمان دارد يا احتمال مى‌دهد ولى بهتر اين است که در اين صورت به قول کسى عمل کند که موافق احتياط باشد؛ اما اگر احتمال ضعيفى هم بدهد که کسى اعلم است و بداند ديگرى از او اعلم نيست، بايد از او تقليد کند. و اگر چند نفر در نظر او اعلم از ديگران و با يکديگر مساوى باشند، بايد از يکى از آن‌ها تقليد کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2280 | پیوند ثابت
۶٣. آيا زن مى‌تواند فقط براى زنان مرجع شود؟ و يا فقط در مسايل اختصاصى بانوان مرجع تقليد آنان باشد؟  

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2265 | پیوند ثابت
۶۴. آيا بين عدالت لازم در تقليد، با عدالت قاضى و يا امام جماعت تفاوت مرتبه وجود دارد؟  

ج. عدالت که ملکه‌ى ترک گناهان کبيره است، داراى مراتب مختلفى است که هر يک از منصب‌هاى ذکر شده متناسب با حساسيت آن منصب نيازمند مرتبه‌اى از مراتب آن ملکه است، هر چند همگى در اين که بايد جميع کبائر را ـ که از جمله‌ى آن‌ها اصرار بر صغائر است ـ ترک کند، اشتراک دارند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2266 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها