صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام نذر و عهد

۵۵٨۴. شخصى عهد شرعى کرده است که کار خيرى را هر چه زودتر انجام بدهد، اگر از قيدِ هر چه زودتر انجام دادن تخلّف کند، آيا لازم است پس از زمان تخلّف، آن کار خير را انجام نمايد و آيا اين تخلّف موجب کفّاره مى‌شود؟ کفّاره‌اش چيست؟ و اگر  بخواهد در آينده وفاى به عهد کند، آيا مقيّد است به هر چه سريع‌تر انجام دادن يا فقط نفس کارِ خير بايد محقّق شود و در صورتى که قيد هر چه زودتر، همواره با عهد انجام کار خير باشد، به تعداد تأخيرهايى که مى‌اندازد موجب کفّاره است؟

ج. اگر مقصود او فورا ففورا نبوده و يک بار انجام دادن کار خير، مقصود بوده با فرض تخلّف، وفاى بعد از آن لازم نيست؛ ولى بنابر احتياط آن کار را قضا کند و يک عهد ـ که منحلّ به عهدها به تعداد دفعات نشود ـ بيش از يک تخلّف و بيش از يک کفّاره ندارد و کفّاره‌ى عهد در مسأله‌ى ٢١۴٨ رساله ذکر شده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8474 | پیوند ثابت
۵۶٠٠. آيا نذرى که زن قبل از ازدواج کرده، مشروط به اذن شوهر است يا شوهر مى‌تواند ردّ کند؟  

ج. مشروط به اذن شوهر نيست و حقّ ردّ آن را ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8490 | پیوند ثابت
۵۶١۶. اگر انسان بداند هنگام اداى نذر به علّتى قادربه انجام آن نيست، آيا اگر قبل از وقت يا بعد از وقت آن را ادا کند، اشکال دارد؟  

ج. اگر مى‌تواند بايد در وقتى که تعيين کرده آن را انجام دهد و چنان‌چه در تمام وقت قدرت ندارد، نذر منحلّ مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8506 | پیوند ثابت
۵۶٣٢. فردى نذر کرده که اگر خداوند فرزندى به وى عطا نمود، هر سال در روز عاشورا به سر وى قمه بزند، آيا نذر او صحيح است و در صورت صحّت از همان بدو تولد بايد به اين نذر عمل کند؟  

ج. تا عسر و حرجى نباشد، به نذرش عمل کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8522 | پیوند ثابت
۵۵٨۵. اگر کسى نذر کند صدقه بدهد، چنان‌چه آن را در صندوق‌هاى نصب شده براى صدقه بياندازد، کفايت مى‌کند؟  

ج. انداختن در صندوق کفايت نمى‌کند و بايد صدقه بدهد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8475 | پیوند ثابت
۵۶٠١. اگر کسى نذر کند در صورت برآورده شدن حاجتش، فرزند خردسال (دوساله) خود را هر روز به حرم ببرد، آيا اين نذر منعقد است؟ با توجه به زحمت و مشقّتى که براى فرزند هست آيا ولايت پدر آن قدر توسعه دارد که چنين نذرى را درباره‌ى فرزندش بنمايد؟ اگر اين نذر منعقد شود، حنث آن چگونه است؟ آيا براى هر روز که تخلف کند، يک حنث مى‌آيد يعنى در هفته، هفت حنث و هفت کفاره مى‌آيد يا اين‌که با يک تخلف، نذر رأسا حنث شده است؟  

ج. در اوقاتى که ضرر دارد يا بچه مريض است، بردن او جايز نيست و در اوقات ديگر بايد او را ببرد و اگر با علم و عمد از نذر تخلّف کند، کفّاره دارد و نذر مذکور منحلّ مى‌شود که در صورت تخلّف، کفّاره متعدّد دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8491 | پیوند ثابت
۵۶١٧. اگر زنى نذر نمايد که اگر شوهرش ترک سيگار کند، خرج هر هفته‌ى سيگار او را  صدقه دهد و شوهر مدّتى است ترک کرده است. آيا بر زن از اوّلين هفته واجب است يا تأخيرجايز است و در صورت تأخير آيا قضا و کفّاره دارد؟  

ج. نذر زن بدون اجازه‌ى شوهر بنابر احتياط واجب منعقد مى‌شود. بنابراين اگر اداى نذر مقيّد به هفته يا وقت معيّن باشد، بايد به همان عمل کند و اين هم در صورتى است که صيغه‌ى نذر جارى شده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8507 | پیوند ثابت
۵۶٣٣. به نظر حضرتعالى، براى هر بار تخلف از نذر يک کفاره واجب مى‌شود يا پس از اوّلين تخلف، کفاره واجب مى‌شود و پس از تخلف‌هاى بعدى چيزى بر عهده  نذر کننده نيست؟  

ج. هر تخلّفى، کفاره‌ى جدايى دارد؛ مگر اين که نذر به نذرهاى متعدّد منحل نشود، مثل نذر بر ترک مطلق يا فعل مطلق نه هر دفعه فعل يا ترک.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8523 | پیوند ثابت
۵۵٨۶. شخصى نذر کرده گوسفند معيّنى را روز هفتم محرم ذبح کند. اگر روز ششم گوسفند بدون افراط و تفريط تلف شود، آيا نذر کننده بايد چيزى جريمه بدهد؟  

ج. جريمه ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8476 | پیوند ثابت
۵۶٠٢. بنا به گفته‌هاى مردم يک صد سال پيش تاکنون در محلى حوالى يک روستا، در جوار درختى مدفنى مى‌باشد و بعدا يکى از اهالى محل فوق خواب ديد و به نام سيّد محمد تغيير يافت. کسى نام والدينش را نمى‌داند و هيچ‌گونه سندى در دسترس نيست. مردم غروب جمعه زير درخت شمع روشن و نذر مى‌نمودند. باز بنا به گفته‌ها در بعضى مواقع نذرشان اجابت مى‌شد. زمان تعريض جاده، ٢۵ سال پيش درخت را قطع نمودند. اکنون با درست نمودن سرپناه چوبى و با بستن پارچه سبز به دور آن،  مردم جهت اداى احترام به محل فوق مراجعه و فاتحه‌خوانى مى‌نمايند. در ضمن کنار سرپناه فوق، صندوق نذورات نصب مى‌باشد و تاکنون مبالغى جمع‌آورى شده است. ١) آيا مى‌توانيم در محل فوق با توجه به احتمال مجدّد تعريض جاده، بناى متبرکه به نام «سيد محمد» احداث نماييم؟ ٢) آيا مى‌توانيم در محل فوق به نيّت حضرت‌ابوالفضل العباس ـ عليه‌السّلام ـ ، بناى متبرکه احداث نماييم؟ ٣) آيا مى‌توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت بلاعوض جهت ساخت مسجد و حسينيه محلّ استفاده نماييم؟ ۴) آيا مى‌توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت قرض‌الحسنه جهت ساخت مسجد و حسينيه محلّ استفاده نماييم؟ ۵) آيا مى‌توانيم مبلغ فوق يا مقدارى را به صورت بلاعوض جهت کارهاى عمرانى و آبادى محلّ استفاده نماييم؟ تکليف شرعى ما نسبت به محلّ فوق و نذورات جمع شده و نذورات آينده را مشخص نماييد.  

ج. مانعى ندارد، با عدم معلوم بودن مصرف، نذورات مزبور و هدايا صرف ساخت حسينيه و روضه‌خوانى و اطعام دادن بشود، واللّه‌ العالم.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8492 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها