صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

تمسّک به ثقلین، عامل وحدت مسلمانان

حدیث تمسک به ثقلین،١ عامل وحدت بین مسلمانان و رافع اختلاف میان آنهاست، خصوصاً با توجه به اینکه در ذیل حدیث ثقلین دارد که: «فَإِنی سَأَلْتُ الله‏َ فِی ذلِک فَاسْتَجابَ لِی؛ من در این باره (عدم جدایی قرآن و عترت) از خدا درخواست نمودم و خدا دعایم را اجابت نمود».٢

بنابراین، با وجود این همه اختلاف بین مسلمان‌ها، معلوم می‌شود که تمسک حقیقی به ثقلین نشده است، و ریشه اختلاف همان «حَسْبُنَا کتابُ الله؛ کتاب خدا برای ما کافی است»٣ می‌باشد؛ هرچند این سخن به دروغ گفته شده است؛ زیرا نصف آیات قرآن مربوط به عترت و مودّت آنها و پیروی از آنهاست، مگر اینکه این دسته از آیات را از قرآن محو کنیم، یا روی آنها موم بگذاریم تا پیدا نباشد! این حدیث با اینکه بین عامه و خاصه متواتر است، عامه خیلی زور زده‌اند که بگویند: لفظ «عِتْرَتی» در آن نیست، بلکه «سُنّتی» وجود دارد.

می‌گوییم: اگر «سُنّتی» هم باشد، شما به سنت هم که عمل نمی‌کنید، بلکه شما قیاسی هستید، نه عامل به سنت و سنی؛ به دلیل اینکه اگر به همان قرآن و سنت عمل می‌کردید و به آن دو تمسک می‌کردید، آن دو، اختلاف بین شما را رفع می‌کرد، و دیگر اختلافی با هم نداشتید پس این همه اختلاف در میان شما برای چیست؟!

لذا عامه نقل می‌کنند که پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «سَتَفْتَرِقُ أُمتِی عَلی ثَلاثَ وَ سَبْعِینَ فِرْقَةً: کلهُن فِی النارِ إِلا واحِدَةً؛ به‌زودی امت من هفتادوسه فرقه می‌شوند، همه آنها به‌جز یکی در آتش جهنم خواهند بود». سؤال شد: آن فرقه ناجیه کدام است؟ حضرت صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «ما أَنَا عَلَیهِ الْیوْمَ وَ أَصْحابِی؛ آنچه من و اصحابم امروز بر آنیم».۴

می‌گوییم: بنابراین، لابد میان اصحاب دیگر هیچ اختلاف نیست، آیا این‌طور است؟! پس جنگ صفین را طائفه جن به راه انداختند و دو طائفه جن با هم جنگیدند؟!

بنابراین، آنان که عترت را کنار گذاشتند، در حقیقت قرآن حقیقی را هم ندارند، بلکه تنها صورتِ قرآن را دارند؛ ازاین‌رو، کفار به آسانی می‌توانند آن را از دست آنها بگیرند. کفار نقشه کشیده‌اند و پیمان بسته‌اند که قرآن را از دست مسلمانان بگیرند و برای این کار می‌خواهند نخست آیات مربوط به لعن و سب یهود و نصاری نظیرِ «وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ؛ به‌سبب این گفتارشان، خداوند یهود را لعنت کند»۵ را از آن حذف کنند، و یا قرآن غیرعربی و ترجمه تنها به دست مسلمانان داده شود.۶ ترجمه قرآن [بدون متن عربی] که دیگر قرآن نیست.

در محضر بهجت، ج۲، ص۳۱۴
  • ١. اصل حدیث به این صورت از رسول اکرم صلی‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم نقل شده است: «إِنّی تارِکٌ فیکمُ الثِّقْلَین، أَحَدُهُما أَکبَرُ مِنَ الآخِرِ: کتابُ اللّه‏ِ حَبْلٌ مَمْدُودٌ مِنَ السَّماءِ إِلَی الأَرْضِ؛ وَ عِتْرَتی اهل‌بیتی. وَ إِنَّهُما لَنْ یفْتَرِقا حَتّی یرِدا عَلَی الْحَوْضَ؛ من دو چیز سنگین و گران‌بها در میان شما [به یادگار می‌گذارم] که یکی از دیگری بزرگ‌تر است: یکی، کتاب خدا، که ریسمانی است که از آسمان به سوی زمین کشیده شده است؛ و دیگری، بستگان و خاندانم. این دو هرگز از هم جدا نخواهند شد، تا اینکه در [کنار] حوض [کوثر] بر من وارد شوند»؛ مسند احمد، ج۳، ص۱۴. نیز ر.ک: مسند احمد، ج۳ ،۲۷ و ۵۹؛ مجمع‌الزوائد هیثمی، ج۹، ص۱۶۳؛ مسند ابن‌جعد، ص۳۹۷، منتخب مسند عبد‌بن‌حمید، ص۱۰۸؛ خصائص نسائی، ص۹۳؛ مسند ابی‌یعلی، ج۲، ص۲۹۷ و ۳۷۶؛ معجم صغیر طبرانی، ج۱، ص۱۳۱.
  • ٢. مشابه: شواهدالتنزیل، ج۱، ص۱۹۱؛ المیزان، ج۴، ص۴۱۱؛ اصول کافی، ج۱، ص۲۰۹ و ۲۸۷.
  • ٣. بحارالانوار، ج۲۲، ص۴۷۳ و ۴۷۴؛ شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۲، ص۵۵؛ ج۶، ص۵۱؛ ج۱۱، ص۴۹؛ ج۱۲، ص۸۷.
  • ۴. مجمع‌الزوائد، ج۱، ص۱۸۹؛ مستدرک حاکم، ج۱، ص۱۲۹؛ المعجم‌الاوسط طبرانی، ج۵، ص۱۳۷؛ لسان‌المیزان ابن‌حجر، ج۳، ص۲۹۱؛ ج۶، ص۵۶.
  • ۵. مائده: ۶۴.
  • ۶. ر.ک: خاطرات مستر همفر.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها