قبلًا گذشت که حج تمتّع از دو قسمت تشکیل میشود: عمره تمتّع و اعمال حج؛ توضیح عمره تمتّع و احکام آن به یاری خداوند متعال به پایان رسید، اکنون در این فصل به مدد وی به توضیح و تشریح اعمال حج میپردازیم.
«۶۳۶» اولین عمل بعد از پایان یافتن عمره تمتّع، احرام حج است که از جهت احکام و شرایط، مانند احرام عمره است و اختلاف آن دو، فقط در نیت و زمان و مکان احرام است که بیان میشود.
«۶۳۷» ۱. زمان احرام حج، بعد از فراغت از اعمال عمره تمتّع، آغاز میشود و تا زمانی که شخص بتواند وقوف عرفات را درک کند، ادامه مییابد و بهترین وقت آن روز «ترویه»، یعنی هشتم ذی الحجه است.
«۶۳۸» ۲. قبل از انجام دادن تقصیر، احرام برای حج جایز نیست؛ هم چنین قبل از تمام شدن اعمال حج، مُحرم شدن برای عمره مفرده جائز نیست.
«۶۳۹» ۱. احرام برای حج بنا بر احتیاط واجب باید در شهر مکه قدیم، صورت گیرد؛ و مستحب است از مسجد الحرام در نزد مقام ابراهیم علیهالسلام یا در حجر اسماعیل علیهالسلام باشد.
۱. اگر کسی سهواً یا به خاطر ندانستن مسأله، احرام حج را ترک کند یا احرام او باطل بوده و نمیدانسته، در وقتی که فهمید:
«۶۴۰» الف. اگر برایش ممکن باشد، باید در مکه مُحرم شود و اگر در عرفات باشد باید برگردد و اگر بازگشت برایش ممکن نباشد از همان جایی که هست مُحرم شود؛
«۶۴۱» ب. اگر بعد از وقوف به عرفات فهمید، باید از هر جایی که هست مُحرم شود.
«۶۴۲» ج. اگر اصلًا متوجه نشد تا از اعمال حج فارغ شد، حج او صحیح است.
«۶۴۳» ۲. اگر کسی عمداً احرام حج را ترک کند:
الف. اگر امکان تدارک آن قبل از وقوف به عرفات باشد، باید از مکه معظّمه مُحرم شود.
ب. و اگر ممکن نباشد از مکه مُحرم شود، و یا پس از مُحرم شدن، به وقوف عرفات نرسد، حج او باطل است و باید سال بعد آن را اعاده نماید.
«۶۴۴» شخصی که برای حج تمتّع مُحرم شده است و هنوز به طرف عرفات روانه نشده است، احتیاط مستحب آن است که طواف مستحبی انجام ندهد؛ و چنانچه انجام داد، احتیاط مستحب آن است که بعد از طواف در محل احرام درحالیکه لباس احرام را پوشیده باشد، تلبیه را تجدید نماید.