صفحه اصلی

در حال بارگیری...

291. ازدواج‌هاى حرام و جايز

۴۵٨۶. در صورت اختلاف بين زن و مردى، در مورد اين که عقد نکاح سابق به قوّت خود باقى است و يا به علل شرعى ـ مثل طلاق و فسخ ـ زوجيّت خاتمه يافته است، قول کدام‌يک معتبر و مقدّم است؟  

ج. قول به بقاى زوجيّت مقدّم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7227 | پیوند ثابت
۴۶٠٢. آيا ازدواج با دخترى که به ظاهر مسلمان است ولى اهل نماز نيست، مثل ازدواج با کافر است؟

ج. خير.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7244 | پیوند ثابت
۴۵٧٠. اگر مردى براى اين که با خواهر زن خود ازدواج کند، او را به شکل ظاهرى طلاق  دهد، در حالى که زن در خانه او باقى بماند، آيا مرد مى‌تواند با خواهرش ازدواج کند؟  

ج. اگر طلاق شرعى دهد، مى‌تواند با او ازدواج نمايد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7210 | پیوند ثابت
۴۵٨۵. حرمت ازدواج برادر با خواهر، از طرف پدر است يا مادر؟ يعنى اگر پدرها يکى باشند و مادرها مختلف و يا بالعکس مى‌توانند باهم ازدواج کنند؟  

ج. دو نفر اگر از پدر يکى باشند يا از مادر يکى باشند يا از هر دو، خواهر و برادر هستند و نمى‌توانند باهم ازدواج کنند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7226 | پیوند ثابت
۴۶٠٣. آيا ازدواج پدر با مادر زن فرزند خويش شرعا جايز است؟  

ج. جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7245 | پیوند ثابت
۴۵٧١. ازدواج با دختر خوانده چه وجهى دارد؟  

ج. اگر به او محرم نباشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7211 | پیوند ثابت
۴۵٨٧. لطفا نظر مبارک را در رابطه با ازدواج با بستگان نزديک بيان فرماييد؟    

ج. شرعا جايز است و در بعض موارد آن مطلوب هم هست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7228 | پیوند ثابت
۴۶٠۴. آيا ازدواج دو خنثى با يکديگر جايز است؟  

ج. صحيح نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7247 | پیوند ثابت
۴۵٧٢. در بعضى از روايات اسلامى، از ازدواج‌هاى فاميلى نزديک نهى شده است، با توجه به اين مطلب، ازدواج حضرت على ـ عليه‌السّلام ـ با حضرت فاطمه ـ عليهاالسّلام ـ که با موافقت پيامبر ـ صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله‌وسلّم ـ بود، چه توجيهى دارد؟  

ج. هر چند خصوص اين ازدواج به امر الهى بود؛ اما از اين جهت استثنا نبود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7212 | پیوند ثابت
۴۵٨٨. آيا ازدواج کردن با زنان فاحشه حرام است؟ آيا اين‌گونه زنان مرتدّ هستند؟ آيا مى‌توان به قول آن‌ها مبنى بر نداشتن همسر اعتماد کرد؟  

ج. مرتدّ نيستند و ازدواج با آنان قبل از توبه مکروه است و قبول قول آن‌ها مانعى ندارد؛ هر چند مستحب است عفّت را استعلام کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7229 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها