صفحه اصلی

در حال بارگیری...

احکام آب‌ها

١٧٠. آيا تغيير اوصاف و ويژگى‌هاى سه گانه آب به هر مقدار که باشد، نجس کننده است؟ هر چند عرف آن را آب مطلق تلقى کند؟  

ج. اگر به واسطه‌ى نجاست تغيير کرده باشد، نجس است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2417 | پیوند ثابت
١٧١. چنان‌چه رنگ يا بو يا طعم آب نجس را با مواد شيميايى برطرف کنيم (به صورتى که اگر کسى نداند، تصور کند آب آشاميدنى است) پاک است؟  

ج. نجس است و فقط با اتصال به آب کر پاک مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2418 | پیوند ثابت
١٧٢. هنگامى که آب نجس (کر يا قليل) را متصل به آب کر يا جارى نموديم، آيا کمى يا زيادى آب پاک، در پاک کردن آب نجس دخالت دارد يا نه؟  

ج. خير دخالت ندارد. فقط اگر آب نجس با نجاست تغيير کرده باشد، بايد با اتصال، تغيّر آن زايل شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2419 | پیوند ثابت
١٧٣. اگر آب فاضلاب شهرى را تصفيه کنند در چه صورت پاک مى‌شود؟  

ج. پاک نمى‌شود؛ مگر با اتّصال به کرّ.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2420 | پیوند ثابت
١٧۴. آيا با باران مى‌توان نجاسات را برطرف کرد و متنجّس را تطهير نمود؟  

ج. تا وقتى که بارش از آسمان ادامه دارد، اشکالى ندارد

کتاب: استفتائات | شناسه: 2421 | پیوند ثابت
١٧۵. آيا با باران مى‌توان غسل کرد يا وضو گرفت؟  

ج. بله، فقط در صورتى که مواضع مسح در وضو خشک باشند، اشکالى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2422 | پیوند ثابت
١٧۶. اگر باران شديدى ببارد که در جوى‌ها و کف زمين جارى گردد، پس از قطع باران آب‌هاى باقى مانده که مجموعا از مقدار کرّ بسيار بيشتر است آيا حکم آب قليل، جارى يا کرّ را پيدا مى‌نمايد؟  

ج. بله، در جايى که جمع شده حکم آب کر يا جارى را دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2423 | پیوند ثابت
١٧٧. اگر انسان علم به وجود نجاست بر پشت بام داشته باشد، آيا پس از قطع باران آب ناودان نجس است؟  

 ج. اگر يقين ندارد که آب ناودان با آن نجاست ملاقات پيدا کرده يا يقين به اتّصال آب باران با نجاست بعد از قطع باران نداشته، پاک است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2424 | پیوند ثابت
١٧٨. براى پاک کردن آب قليل آيا بايد حتما آب کر را با آب قليل ممزوج کرد؟  

ج. صرف اتّصال کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2425 | پیوند ثابت
١۶٣. کشيدن آب چاه با پمپ و جارى کردن آن در جوى آب، در حکم آب چاه است يا جارى؟  

ج. تا وقتى که متّصل به مادّه و آب چاه است، در حکم فرقى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2409 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها