صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام حدود

۶١۴۵. درباره فردى که محکوم به حدّ قتل و حدّ کمتر از قتل شده است، بفرماييد: آيا حدود کمتر از قتل در حدّ قتل تداخل پيدا مى‌کند؟  

ج. تداخل نمى‌کند و بايد قبل از قتل به آن‌ها عمل شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8866 | پیوند ثابت
۶١۶١. نوع و خصوصيّات تعزير که بايد دون‌الحدّ باشد، چگونه است؟  

ج. در نوع آن فرقى نمى‌کند حبس باشد يا غير آن، که خصوصيات آن و زمان، مکان، کمّ و کيف آن به نظر حاکم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8882 | پیوند ثابت
۶١٧٨. آيا مى‌شود در زمانى (با توجه به مقتضيات زمان) حدود را تغيير داد؟ مثلاً به جاى زدن صد ضربه شلاق به زناکار، جريمه پولى از او بگيرند؟

ج. حدود قابل تغيير نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8899 | پیوند ثابت
۶١۴۶. آيا مى‌توان دست دزد را قبل از بريدن، بى حسّى موضعى نمود تا درد و الم را  کمتر درک کند؟ و آيا آن‌چه در حدّ سرقت وارد شده، قطع يد است يا قطع يد با درد و الم است که شايد حکمت حکم باشد؟  

ج. مانعى ندارد، آن چه لازم است، فقط قطع دست است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8867 | پیوند ثابت
۶١۶٢. اگر فردى به ديگرى نسبت ولدالزّنا بدهد، در چه صورت حدّ قذف جارى است؟

ج. اگر پدر و مادرش هر دو مطالبه‌ى حدّ کنند، قاذف حدّ مى‌خورد، به جهت انحصار حق در يکى از دو مطالبه کننده و اگر يکى مطالبه کند، حدّ نمى‌خورد؛ مگر اين‌که خود قاذف اقرار کند منظورش زناى از ناحيه‌ى او بوده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8883 | پیوند ثابت
۶١٧٩. مجازات و حد مساحقه را بنويسيد.  

ج. حدّ آن جَلد تامّ است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8900 | پیوند ثابت
۶١۴٧. ١) اجراى حکم شلاّق درباره محکوم به لمس و تقبيل محرّم، چگونه بايد باشد؟ ٢) گاهى اوقات محکومان به شلاّق، پس از اجراى حکم با استفاده از پماد يا ساير داروها، جلد را کالعدم مى‌کنند. آيا اشکال دارد؟  

ج۱. در شدّت و خفّت ضرب، بايد حدّ وسط رعايت شود و صدق جلد کافى است، تشديد نيازمند دليل است.

ج۲. مانعى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8868 | پیوند ثابت
۶١۶٣. شاکى براى سرقت مال عليه ديگرى شاهدى ندارد، منکر هم قسم نمى‌خورد و ردّ قسم مى‌کند و شاکى قسم مى‌خورد. ١) آيا حقّ مالى شاکى ثابت مى‌شود؟ ٢) آيا حدّ يا تعزير بر منکر ثابت است؟  

ج۱. ثابت مى‌شود.

ج۲. حدّ و تعزير ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8884 | پیوند ثابت
۶١٨١. آيا با الهام از عمل حضرت خضر در قرآن، کشتن افرادى که احتمال دارد موجب فساد ديگران شوند، جايز است؟  

ج. خير، جايز نيست و موجب حکم به قصاص مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8901 | پیوند ثابت
۶١۴٩. قوّادى دو نفر را جمع کرده است. يکى از آن دو از عمل خلاف پشيمان شده، ولى ديگرى به عنف با وى زنا يا لواط انجام داده است، آيا عمل قوّادى محقق شده است؟  

ج. ظاهرا قوّادى محقق شده و اگر آن‌ها را براى عمل خلاف، مانند تقبيل و غيره جمع کند نه براى زنا، ولى نوعا نتيجه‌ى کار منتهى به زنا مى‌شود، تحقّق قيادت داير مدار وقوع زنا است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8869 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها