کتاب مجمعالبحرین مانند کتاب نهایه نوشته ابناثیر، و الفائق نوشته زمخشری، در مقام بیان معنای روایت ـ هر چند با قرائن ـ است.
مؤلف محترم کتاب کفایة الاثر فی النصوص علی الائمة الاثنی عشر خوب روایات را جمع کرده است.
این از مصائب شیعه است که بزرگان ما سرمایههای علمی را با چه زحماتی تهیه نموده و در اختیا...
در نسبت فاطمیین اختلاف است؛ ابناثیر چند نظر نقل میکند و یکی را اصح میشمارد. بنیالعباس شدیداً با فاطمیین مخالفند؛ زیرا هر دو ادعای خلافت داشتند و با هم جمع نمیشدند. ابناثیر میگوید: اولین کسی که در نسب فاطمیین قدح کرد، سید مرتضی علمالهدی رحمهالله بود.
البته این سخن را از غیر ابناثیر ند...
مردم را آگاه بکنیم؛
ما با اهلسنت راه مسالمت کامله را داریم؛ هیچ اشکالی نداریم. آنها به طریقۀ خودشان باشند، ما هم به طریقۀ خودمان. مدارک را نشان میدهیم؛ کاری نداریم. شهادتین را که ما هم قائل هستیم، آنها هم قائلاند....
ابناثیر مینویسد: «لِلْإِمامِ أَنْ یؤَدبُ الرعِیةُ؛ امام حق دارد رعیت خود را تأدیب کند».
می گوییم: شما که امام را معصوم نمیدانید؛ اگر امام خود معصیت کرد، چه کسی باید او را تأدیب و تعزیر کند؟! آیا باید از او متابعت کرد؟! آیا اگر کسی راه اینها را برود، به مقصد میرسد؟!
در محضر بهجت، ج۱، ص۸۴
...
در طول تاریخ غیبت، شیعیان بهطور معمول راهی برای دستیابی به احکام الهی نداشتند. ارتباط عادی آنان با امامان معصومشان قطع شده بود. تنها راهی که آنان را به حقیقت دین رهنمون میکرد، کلماتی بود که از معصومین در سینه عالمان ذخیره یا در کتابها ثبت شده بود. بیشک از جمله مهمترین کتبی که ارکان تشیع را قوا...