ترمذی [از علمای معروف اهلسنت] در برخی موارد پس از نقل روایتی در فضائل حضرت امیر علیهالسلام، چنین مینویسد: «حَسَنٌ غَریبٌ؛ خوب، ولی نادر است». یکی از علمای عامه نیز نوشته است: «سیهزار روایت که درباره فضائل علی علیهالسلام است، هم مجعول است».
بله، دروغگفتن و افترا بستن، سههزار و یا سیهزار و یا سهمیلیون ندارد! دروغ، مؤونه نمیخواهد. آیا علمای شیعه که از ترس جان خویش در سردابها مخفی بودند، فرصت اجتماع و جعل حدیث داشتند، یا شما که ریاست و قدرت در اختیارتان بود؟!
یکی دیگر از علمای عامه (ظاهراً صاحب صواعِقالمُحرقه) مینویسد: ثلث یا بیشتر نهجالبلاغه و نیز روایاتی که در شأن علی علیهالسلام و اهلبیت علیهمالسلام وارد شده، مجعول است؛ زیرا اینها با اجماع مخالف است.
آری، با اجماعِ شمشیری و با تأیید آسمانی آن که: «لا یَجْتَمِعُ أُمّتِی عَلی خَطَأٍ؛ هرگز امت من بر خطا اجماع و اتفاق نمیکنند».