صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

اشراف امام علیه‌السلام بر اعمال بندگان

گویا بنا بر این است که در عمل، خدا نادیده گرفته شود، با اینکه در روایت «کافی» دارد که: «در هر شهری عمودی از نور است که امام علیه‌السلام اعمال بندگان را در آن می‌بیند» و یا «مَلَکی برای او خبر می‌آورد».۱ همچنین «روح‌القدس» مؤید او و با اوست، غیر از آن روحی که هر سال یک بار در شب قدر بر او نازل می‌شود.۲ بنابراین، اگر مثلاً پرده‌ای هم دور عمل خود بکشیم، فایده ندارد و دید امام علیه‌السلام نافذتر است و در برابر چشمان واقع‌بین او، مانع و حائل ایجاد نمی‌کند. همچنین در رؤیت امام علیه‌السلام مقابله و محاذات۳ شرط نیست، بلکه هر جا که نشسته، بر اَرَضین سُفلی و سماوات سبع و مافیهِنّ و مابینهنّ اشراف دارد.
خداوند متعال می‌فرماید: «وَ ءَاتَینَـهُ الْحُکمَ صَبِیاً؛ در حال کودکی، حکم را به او عطا کردیم»۴ و نیز می‌فرماید: «قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني‏ نَبِيًّاً؛ [عیسی در گهواره] گفت: من بنده خدایم، خداوند به من کتاب عطا کرده و مرا پیامبر قرار داده است».۵ اگر مسئله امام‌شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می‌رود؛ زیرا چه آیتی بالاتر از امام؟! امام آیینه‌ای است که حقیقت تمام عالم را نشان می‌دهد؟!

در محضر بهجت، ج۱، ص۴۰
  • ۱. ر.ک: اصول کافی، ج‌۱، ص‌۳۸۷؛ بحار‌الانوار، ج‌۲۵، ص‌۳۸، ۳۹ و ۴۲؛ ج‌۲۶، ص‌۱۳۳، ۱۳۴ و ۳۱۸.
  • ۲. ر.ک: اصول کافی، ج‌۱، ص‌۳۹۸؛ بحار‌الانوار، ج‌۲۵، ص‌۴۷، روایات باب ۳؛ بصائرالدرجات، ص‌۴۱۵، روایات باب ۱۵.
  • ۳. هم‌سویی.
  • ۴. مریم: ۱۲.
  • ۵. مریم: ۳۰.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها