عصمت در نبوت و وصایت شرط است؛ اما اینکه اصلاً تحقق عصمت منحصر است به نبی و وصی، دلیلی نداریم. ما در زیدبنعلیبنالحسین علیهالسلام احتمال عصمت میدهیم. همچنین، دربارۀ ابوالفضل، علیبنالحسینِ شهید و اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام احتمال عصمت میدهیم، بلکه بالاتر از احتمال.
صحبت احتمال عصمت نیست، واقعِ عصمت در اینها محرز [و مسلّم] است. همچنین مقداد، سلمان و این بزرگوارها که کوه تقوا بودند، آیا میشود بگوییم عصمت ندارند؟!
بلکه در همین عصرهای نزدیک ما دیده شده کسانی که مدعی بودند: عالماً و عامداً معصیت بهجا نیاوردهایم.