صفحه اصلی

در حال بارگیری...

298. باردارى، سقط جنين، راه‌هاى جلوگيرى

۴٨۴١. فرزندى متولد شده و پزشکان تشخيص داده‌اند که اگر عمل شود، به احتمال قوى زنده مى‌ماند اما به صورت دايمى معلوليت جسمى و يا ذهنى خواهد داشت و در صورت عمل نکردن به احتمال قوى و يا ۵٠% خواهد مرد، در صورت عسر و حرج و  مشقت‌هاى نگهدارى چنين فرزندى، آيا رضايت به عمل فرزند براى پدر و مادر واجب است؟  

ج. بله، واجب است و حفظ جان او حتى الامکان لازم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7489 | پیوند ثابت
۴٨۴٢. آيا زن بدون اجازه شوهر مى‌تواند با قرص و يا... از حاملگى خود جلوگيرى نمايد؟

ج. اگر نکاح مشروط به استيلاء[1] بوده است، نمى‌تواند.

[1]. بچّه ‏دار شدن.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7490 | پیوند ثابت
۴٨۴٣. اگر اسپرم مردى را با تخمک زن ديگرى خارج از رحم بارور ساخته و در رحم همسر او قرار دهند، فرزند متولد شده به لحاظ محرميت و ارث، نسبت به صاحب تخمک و صاحب رحم چگونه خواهد بود؟  

ج. فرزند به صاحب تخمک ملحق است و نسبت به صاحب رحم هم از جهت محرميّت بايد احتياط شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7491 | پیوند ثابت
۴٨۴۴. وضعيت حقوقى (ارث، حضانت) فرزند متولدشده از عمل تلقيح چگونه است؟  

ج. فرزند ملحق به صاحب نطفه يا صاحب تخمک هستند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7492 | پیوند ثابت
۴٨٢٩. فرزند فردى به جهت مرض وراثتى که آن فرد دارد، مفلوج متولد مى‌شود و پس از دو ماه وفات مى‌کند. پزشک مدّعى است مى‌تواند در چهارماهگى از زمان حمل، مرض جنين را تشخيص دهد. آيا مى‌تواند پس از کشف ناقص بودن، بچّه را سقط کند؟

ج. سقط جنين ناقص مذکور جايز نيست. زيرا قتل نفس محترم است و اگر حمل به حال مادر مضرّ است يا مى‌دانند که بعدا باعث عسر و حرج مى‌شود، بايد از اوّل از حمل جلوگيرى کنند، به مثل عزل مرد، و اگر حمل محقق شده، به توضيح مذکور در مسأله ١۴ از مسايل متفرقه رساله مراجعه شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7476 | پیوند ثابت
۴٨۴۵. روش‌هاى باردارى که از راه تزريق به عمل مى‌آيد، از نظر شرعى چه حکمى دارد؟

ج. اگر مستلزم لمس يا نظر حرام نباشد و از راه استفاده از نطفه يا تخمک ديگرى نباشد، جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7493 | پیوند ثابت
۴٨٣٠. حکم سقط جنين را در صورت‌هاى زير بيان فرماييد: ١) سقط جنين پيش از ولوج روح و يا سقط جنين پس از ولوج روح، در صورتى که بقاى جنين در رحم مادر، باعث فوت وى شود. ٢) مادر مبتلا به بيمارى مانند سرطان رحم است که براى درمان، احتياج به دادن اشعه مى‌باشد و حفظ جان مادر، متوقّف بر آن است.  ٣) اگر امر داير شود بين موت مادر يا حمل.  

ج. در تمامى موارد مذکور، جايز است؛ ولى در تمام اين موارد اگر حفظ جنين از هلاکت پس از سقط ممکن باشد (مانند قرار دادن در رحم ديگرى يا لوله آزمايشگاه) حتما بايد جنين هم حفظ شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7477 | پیوند ثابت
 ۴٨۴۶. اگر مردى به واسطه بيمارى، از توليد مثل ناتوان باشد، آيا مى‌تواند اسپرم و منى فرد ديگرى را از طريق تزريق به رحم زن خود وارد نمايد؟ در اين صورت بفرماييد: ١) آيا اصل اين عمل اگر مستلزم لمس يا نگاه نامحرم باشد، چه حکمى دارد؟ ٢) اگر اين عمل را خود شوهر انجام دهد، آيا اشکال دارد؟ ٣) آيا انجام اين عمل نياز به طلاق و رجوع مجدد و يا عده‌ى دخول دارد؟ ۴) در صورت تولد فرزند، نسبت صاحب رحم به او و نيز صاحب اسپرم و هم چنين همسر صاحب رحم به لحاظ ارث و محرميت و ديگر احکام شرعى چگونه خواهد بود؟  

ج۱. اين عمل مطلقا محلّ اشکال و خلاف ارتکاز متشرعه است.

ج۲. اين عمل مطلقا محلّ اشکال و خلاف ارتکاز متشرعه است.

ج۳. طلاق و رجوع و عده هم ندارد.

ج۴. فرزند هيچ نسبتى به همسر صاحب رحم ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7494 | پیوند ثابت
۴٨٣١. اگر جنين شش ماهه از رحم خارج شود و آن را در دستگاه قرار دهند تا زنده بماند و کامل شود و پس از دوماه آن را از دستگاه خارج کنند، زمان تولّد کى حساب مى‌شود؟  

ج. زمان تولّد از وقتى حساب مى‌شود که او را از رحم خارج کردند با اين‌که مى‌دانستند با دستگاه مى‌ماند؛ ولى اگر او را در کمتر از شش ماه از رحم خارج کنند، اين طور نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7478 | پیوند ثابت
۴٨۴٧. تلقيح منى مردى از اهل کتاب به يک زن مسلمان جايز است؟  

ج. محلّ اجتناب است و در صورت وقوع، در احکام اسلام ملحق به مادر مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7495 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها