صفحه اصلی

در حال بارگیری...

137. 3. لباس نمازگزار

١۵٣٩. آيا جوراب‌هاى زنانه که مورد استفاده بانوان مى‌باشد، کفايت از پوشش آن‌ها جهت اداى نمازشان مى‌کند؟

ج. اگر پوست پا و رنگ و شبح پيدا نباشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3954 | پیوند ثابت
١۵۵۴. آيا با خون هموروييد (بواسير) داخلى يا خارجى مى‌توان نماز خواند؟

ج. اگر از بواسيرى که دانه‌هاى آن بيرون نباشد، خونى به لباس يا بدن برسد، بنابر اظهر نمى‌تواند با آن نماز بخواند؛ مگر اين‌که مضطر و مجبور باشد با همين لباس يا بدن نماز بخواند يا براى شخص او آب کشيدن يا تعويض آن‌ها مشکل و سخت باشد. اما خون بواسيرى که دانه‌هاى آن بيرون است و يا اين‌که دانه‌هاى آن در داخل است، ولى مثل بواسيرى که در بيرون است، بدن يا لباسش را نجس مى‌کند، بدون اشکال نماز خواندن با آن جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3970 | پیوند ثابت
١۵٨٠. اگر همسر انسان ندانسته با لباس نجس نماز بخواند، آيا لازم است به او گفته شود؟

ج. لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3986 | پیوند ثابت
١۵٨۶. آيا ميزانى براى بزرگى دستمال نجسى که مى‌تواند همراه نمازگزار باشد، تعيين شده است يا نه؟

ج. به مقدار کمتر از پوشاننده عورت باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4002 | پیوند ثابت
١۶٠٢. آيا با لباس‌هايى که از خارج مى‌آورند و قسمت‌هايى از آن‌ها چرم است، مى‌توان نماز خواند؟ توضيح اين که هيچ اطلاعى از نوع چرم و حرام گوشت يا حلال گوشت بودن حيوان نداريم.

ج. نمازخواندن با آن چرم باطل است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4018 | پیوند ثابت
١۶١٨. پوشيدن لباس‌هايى که بر روى آن‌ها تصاوير حيوان و انسان و منظره و يا نوشته‌هاى خارجى و فارسى باشد، براى نماز چه حکمى دارد؟

ج. لباسى که نقش صورت حيوان يا انسان دارد، در نماز مکروه است؛ اگرچه پوشيدن آن در صورتى که خلاف شأن و زىّ پوشنده باشد، حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4034 | پیوند ثابت
١۵٣۶. آيا پوشاندن موهاى مصنوعى براى زن در نماز و از نامحرمان واجب  است؟

ج. در نماز واجب نيست و پوشاندن آن‌ها از نامحرم به عنوان اوّلى اگر مصداق زينت نباشد، واجب نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3955 | پیوند ثابت
١۵۵۵. برخى تاول‌ها و جوش‌هاى بدن، باعث ايجاد لکه‌هاى خون در لباس مى‌شوند. نماز خواندن با اين قبيل لباس‌ها چه حکمى دارد؟

ج. اگر به گونه‌اى است که آب کشيدن بدن يا لباس يا عوض کردن آن براى بيشتر مردم سخت است، تا وقتى که زخم يا جراحت يا دمل خوب نشده است، مى‌تواند با آن خون نماز بخواند، و اگر طورى است که براى مردم آب کشيدن آن سخت نيست، ولى براى شخص او سخت و مشکل است، صحت نماز با اين لباس يا بدن نيز خالى از وجه نيست؛ و هم چنين است آبى که با خون بيرون آمده يا دوايى که روى زخم گذاشته‌اند نجس شده و در بدن يا لباس او باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3971 | پیوند ثابت
١۵٧٠. اگر نمازگزار از عطرهاى حاوى الکل استفاده کرده باشد، مى‌تواند نماز بخواند؟

ج. احتياط در اجتناب است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3987 | پیوند ثابت
١۵٨٧. شخصى نزديک صبح جنب شده و زمانى که از خواب بيدار مى‌شود مى‌بيند وقت غسل و تطهير کردن ندارد، لذا بدل از غسل تيمم مى‌کند، آيا مى‌تواند با همان لباس نماز به جاى آورد؟

ج. اگر ساتر و پوشاننده عورت پاک دارد، آن لباس نجس را بايد بيرون آورد و در غير اين صورت با همان لباس نماز بخواند و آن نماز را بعدا دوباره احتياطا بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 4003 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها