صفحه اصلی

در حال بارگیری...

5362. عدّه‌ى طلاق

۵۴۶۵. امروزه از نظر پزشکى، امکانات آزمايشگاهى و تجهيزاتى، نظير سونوگرافى  وجود دارد که در کوتاه‌ترين زمان مى‌توان به طور قطع يقين حاصل نمود که زنى در اثر هم‌بسترى و نزديکى باردار شده است يا خير. با چنين فرضى آيا مدّت عدّه همان است که قبلاً آورده شده يا قابل تغيير است؟  

ج. قابل تغيير نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8127 | پیوند ثابت
۵۴۶٧. ازدواج دايم يا موقت با زنى که در عدّه است، چه صورتى دارد؟ اگر جاهل به اين حکم باشند و امکان دسترسى به حکم نداشته باشند و ازدواج صورت پذيرد، ازدواج آن‌ها چه حکمى دارد؟  

ج. ازدواج در عده باطل است و اگر هيچ کدام نمى‌دانسته‌اند که زن در عده است و يا اين که نمى‌دانسته‌اند که عقد کردن در عده حرام است، در صورتى که مرد با او در زمان عده نزديکى کرده باشد، آن زن بر او حرام مى‌شود و اگر نزديکى بعد از زمان عده بوده است، عقد باطل است، ولى زن بر او حرام نمى‌شود، بلکه مى‌تواند بعدا زن را عقد نمايد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8128 | پیوند ثابت
۵۴۶٨. در اثر عمل جراحى، رحم خانمى را برداشته‌اند يا لوله‌هاى رحم او را بسته‌اند که  آبستن نمى‌شود. چنين خانمى را اگر طلاق بدهند و يائسه نباشد، آيا عدّه دارد؟  

ج. اگر به او دخول شده باشد، عدّه دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8129 | پیوند ثابت
۵۴۶۶. امروزه با استفاده از دارو [خوراکى، تزريقى] يا به کار بردن وسايل پيشگيرى، به طور قطع مى‌توان از باردارى زن متعاقب مقاربت، ممانعت کرد، با چنين فرضى آيا براى زنانى که از امکانات فوق‌الذّکر استفاده مى‌نمايند و در عقد دايم يا متعه مى‌باشند، هنگام متارکه لازم است عدّه نگه دارند يا خير؟  

ج. عدّه لازم است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8130 | پیوند ثابت
۵۴۶٩. آيا مراد از پنجاه يا شصت سال براى يائسه شدن زنان سيّده و غير سيّده، سال قمرى است يا شمسى؟ اگر قمرى است، به سال شمسى چه مقدار مى‌شود؟  

ج. ظاهرا سال قمرى است. و نسبت بين سال قمرى و شمسى، به زيادتى مخصوص شمسى در هر سال معلوم مى‌شود که در پنجاه و شصت چه قدر مى‌شود، (۶٠ سال قمرى برابر است با ۵٨ سال و ٢ ماه و ١٨ روز شمسى، و ۵٠ سال قمرى برابر است با ۴٨ سال و ۶ ماه و ١٧ روز شمسى.)

کتاب: استفتائات | شناسه: 8131 | پیوند ثابت
۵۴٧١. دخترى را براى پسرى عقد کرده‌اند. پسر از دبر دخول نموده و بعد طلاق گرفته است. سپس آن دختر را بدون عدّه براى پسر ديگرى عقد کرده‌اند. آيا اشکال دارد.  

ج. عدّه دارد و عقد در عدّه باطل است و در مورد سؤال براى ازدواج دوّم به مسأله‌ى ١٩٢٠ و ١٩١٩ رساله مراجعه شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8132 | پیوند ثابت
۵۴٧٠. در صورتى که طلاق پيش از دخول باشد، در حالى‌که زن حامله است و از راه جذب منى يا تلقيح مصنوعى، منى شوهر در رحمش قرار گرفته‌باشد، آيا زن بايد عدّه نگه دارد؟

ج. لزوم عده نگه داشتن موافق احتياط است؛ بلکه لزوم احتياط مذکور خالى از وجه نيست. (جامع المسائل، ج ٣، ص ۵٨۴.)

کتاب: استفتائات | شناسه: 8133 | پیوند ثابت
۵۴٧٢. آيا زن پس از ازدواج موقت بايد عده نگه دارد و آيا اين عده نگه داشتن اجحاف به زن نيست؟  

ج. اگر در آن عقد نزديکى بوده، بايد عده نگه دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8134 | پیوند ثابت
۵۴٧٣. عده زن صيغه‌اى چه قدر است؟  

ج. بعد از اتمام مدت يا بذل مدت بايد تا دو حيض کامل عده نگه دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8135 | پیوند ثابت
۵۴۵٨. کسى که زنش را طلاق خلع داده است، آيا مى‌تواند در عدّه‌اش او را براى خود صيغه‌ى موقّت کند؟

ج. آرى، مى‌تواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8120 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها