صفحه اصلی

در حال بارگیری...

193. قصد اقامت ده روز

٣٠۵۶. شخصى را که به صورت بيهوشى کامل به بيمارستانى در فاصله‌اى بيشتر از  مسافت شرعى برده‌اند و درمان او ده روز به طول مى‌انجامد پس از دو روز به هوش آمدن، وظيفه‌ى او در هشت روز باقى مانده چيست؟

ج. چون قصد سفر نداشته است، نماز وى تمام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5549 | پیوند ثابت
٣٠۵٧. شخصى که از اوّل قصد ماندن ده روز داشته ولى چند روز اوّل را نماز نخوانده است، اکنون که قصد خواندن نماز را دارد وظيفه‌اش قصر است يا تمام؟  

ج. اگر از قصد خود برنگشته، وظيفه‌ى او تمام است.

کتاب: | شناسه: 5550 | پیوند ثابت
٣٠۵٨. زن مسافر در مقصد، با اين که ايام عادت او است، آيا مى‌تواند قصد ده روز کند و يا بايد صبر کند تا پاک شود؟  

ج. اگر قصد دارد ده روز بماند، قصد اقامت محقّق است و پس از پاکى، نماز را تمام مى‌خواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5551 | پیوند ثابت
٣٠۵٩. شخص مسافرى که مى‌خواهد ده روز قصد کند؛ ١) آيا بايد قصد داشته باشد که ده روز تمام از طلوع فجر بماند يا از طلوع آفتاب هم کفايت مى‌کند؟ ٢) و آيا قصد ده روز تلفيقى کفايت مى‌کند؟ مثلاً اگر ظهر رسيده و قصد کند تا ظهر روز يازدهم بماند، نمازش را تمام بخواند؟  

ج. به مسأله‌ى ١٠٨۶ رساله رجوع کنيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5552 | پیوند ثابت
٣٠۶٠. مدير کاروان ـ با توجّه به اين که مى‌داند توقّف زايرين در مدينه يا مکه کمتر از ده  روز است ـ به آن‌ها اعلام مى‌کند که ده روز مى‌مانم و آنان به اعتماد گفته‌ى او نمازشان را تمام مى‌خوانند و روزه مى‌گيرند، ولى قبل از ده روز از آن جا حرکت مى‌کنند، حکم شرعى نسبت به مدير که اين مطلب را اعلام مى‌کند و نماز و روزه‌ى زايران چيست؟  

ج. نماز و روزه‌ى زايران صحيح است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5553 | پیوند ثابت
٣٠۶١. شخصى به اعتقاد اين که رفقاى او قصد ده روز کرده‌اند، قصد اقامت کرده و چند نماز تمام خوانده است؛ بعد معلوم شده که دوستان وى قصد نکرده‌اند، آيا نمازهايى که تمام خوانده صحيح است يا بايد قضا کند؟ وظيفه‌ى او در مدت باقيمانده چيست؟  

ج. نمازهاى او صحيح بوده و تا زمانى که در آن جا است، بايد نماز را تمام بخواند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5554 | پیوند ثابت
٣٠۶٢. شخصى در مشهد مقدس قصد کرده تا روز جمعه هفته‌ى ديگر بماند و گمان کرده که تا آن روز ده روز است و نمازها را تمام خوانده و روزه‌ها را گرفته است، پس از آن متوجّه شده که تا روز جمعه ٩ روز است. حکم نماز و روزه‌هاى او چيست؟  

ج. بنابر احوط آن‌ها را قضا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5555 | پیوند ثابت
٣٠۴٧. شخصى قصد ماندن ده روز در محلّى نموده، ولى محلّ کار او در فاصله‌ى کمتر از حدّ ترخّص شرعى است که بايد هر روز به محلّ کار برود و هر چند روز يک بار شيفت کار او در شب است، آيا ماندن شب در محلّ کار مضرّ به قصد اقامه مى‌باشد؟

ج. مُضرّ نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5540 | پیوند ثابت
٣٠۶٣. اينجانب از اهالى هويزه بودم و بر اثر جنگ، به شهر بهبهان مهاجرت کردم و با خانواده‌ام تصميم گرفتم که براى هميشه در آن‌جا ساکن شوم و خانه هم ساختم ولى اينک بعد از ده سال که شرايط ديگرى به وجود آمده است به هويزه بازگشته‌ام، آيا بهبهان وطن دوم ما محسوب مى‌شود يا خير؟ تکليف ما نسبت به نماز و روزه در  آن‌جا چگونه است؟  

ج. تا از بهبهان اعراض نکرده‌ايد، آن جا وطن دوم شما محسوب مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5556 | پیوند ثابت
٣٠۴٨. مسافرى قصد اقامت ده روزه در مکانى کرده است، ولى مى‌داند در بين ده روز، زمانى را شبانه به مقدار کمتر از مسافت مى‌رود. آيا اقامت وى محقّق است؟

ج. اگر بيشتر شب را در محلّ اقامت باشد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5541 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها