صفحه اصلی

در حال بارگیری...

تقليد از ميّت

١٢٣. مراد از مسايلى که عمل شده ـ در باب تقليد ميّت ـ چيست؟ آيا خصوص هر مسأله را بايد عمل کرده باشد يا اگر از هر بابى به چند مسأله عمل کرده است، مى‌تواند در تمام آن باب ـ مثلاً باب نماز و باب روزه و... ـ به فتواى ميّت باقى بماند؟  

ج. فقط در خصوص مسأله‌اى که عمل کرده، مى‌تواند باقى بماند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2330 | پیوند ثابت
١٣٩. فردى در مسأله‌اى که مى‌بايست از مجتهد زنده تقليد نمايد، مطابق با فتواى مجتهد ميّت عمل کرده است، تکليفش چيست؟  

ج. اگر اعمالى که انجام داده، مطابق با فتواى مجتهد اعلم زنده باشد، صحيح است و در غير اين صورت اگر احتياج به اعاده دارد، بايد آن‌ها را اعاده نمايد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2347 | پیوند ثابت
١٢۴. آيا در اصل تقليد کردن و هم چنين براى باقى ماندن بر تقليد از ميّت، بلوغ شرط است؟  

ج. شرط نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2331 | پیوند ثابت
١۴٠. در زمان حيات حضرت آيت‌اللّه‌ خويى ـ رحمه‌اللّه‌ ـ از ايشان تقليد مى‌کردم و بعد از فوت ايشان در جميع مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم آيا، در صورتى که ايشان را اعلم بدانم مى‌توانم دوباره به ايشان برگردم؟  

ج. بعد از رحلت ايشان اگر به نحو جايز به مجتهد ديگرى رجوع کرده‌ايد، ديگر نمى‌توانيد به ايشان برگرديد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2348 | پیوند ثابت
١٢۵. در بقاى بر فتواى ميّت آيا يک بار عمل کردن کافى است؟ يعنى با يک بار عمل به فتواى مجتهد زنده، آيا بعد از فوت وى مى‌توان بر تقليد او باقى بود؟  

ج. تقليد با يک بار عمل کردن تحقق پيدا مى‌کند و فقط در مسايلى که عمل کرده مى‌تواند بر تقليد ميّت باقى باشد. اگر ميّت اعلم از احياء باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2332 | پیوند ثابت
١۴١. بعد از ميّت اعلم، در تمام مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم و به مسايل ايشان عمل نمودم. مجتهد دوّم هم از دنيا رفت و اکنون به مجتهدى رجوع کرده‌ام که بقاى بر اعلم را واجب مى‌داند. اکنون بايد بر اعلم اولى باقى بمانم يا اعلم دوّمى؟  

ج. اگر مجتهد دوم اعلم از حى باشد در محدوده‌ى مسايلى که به فتواى او عمل کرده‌ايد، بايد به مجتهد دوّم باقى بمانيد و ميزان آخرين مجتهدى است که به فتواى او عمل شده و از او عدول به ديگرى نشده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2349 | پیوند ثابت
١٢۶. اگر در زمان مجتهد زنده، ملتزم به عمل به فتواى او بوده امّا موردى پيش نيامده که عمل کند، بعد از وفات او مى‌تواند بر تقليد او باقى بماند؟  

ج. ميزان عمل است نه التزام، و در فرض مسأله نمى‌تواند باقى بماند مگر در خصوص مسايلى که عمل کرده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2333 | پیوند ثابت
١۴٢. فردى بين دو فتوا از دو مجتهد احتياط مى‌کرده است، ـ البته از آن دو مجتهد به صورت تفصيلى تقليد نمى‌کرده است ـ ، آيا پس از فوت يکى از مجتهدين مى‌تواند به فتواى وى باقى بماند؟  

ج. همين مقدار محقّق کننده عمل است و براى بقاى پس از موت، در مسأله‌ى عمل شده کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2350 | پیوند ثابت
١٢٧. آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت ـ در صورتى که مجتهد ميّت اعلم از مجتهدين زنده باشد ـ جايز است؟  

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2334 | پیوند ثابت
١۴٣. آيا در بقا بر فتواى ميّت لازم است که در حال حيات، مشخّصا از او تقليد شده باشد، يا اگر بين فتواى او و مجتهد ديگرى احتياط شود و به هيچ کدام تفصيلاً اسناد داده نشود، براى بقا کافى است؟  

ج. اگر به قول هر دو تقليد کرده بعد از فوت هر کدام در مسأله‌اى که از او تقليد کرده جايز و يا واجب است که بر تقليد او باقى بماند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2351 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها