صفحه اصلی

در حال بارگیری...

تقليد از ميّت

١٢۵. در بقاى بر فتواى ميّت آيا يک بار عمل کردن کافى است؟ يعنى با يک بار عمل به فتواى مجتهد زنده، آيا بعد از فوت وى مى‌توان بر تقليد او باقى بود؟  

ج. تقليد با يک بار عمل کردن تحقق پيدا مى‌کند و فقط در مسايلى که عمل کرده مى‌تواند بر تقليد ميّت باقى باشد. اگر ميّت اعلم از احياء باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2332 | پیوند ثابت
١۴١. بعد از ميّت اعلم، در تمام مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم و به مسايل ايشان عمل نمودم. مجتهد دوّم هم از دنيا رفت و اکنون به مجتهدى رجوع کرده‌ام که بقاى بر اعلم را واجب مى‌داند. اکنون بايد بر اعلم اولى باقى بمانم يا اعلم دوّمى؟  

ج. اگر مجتهد دوم اعلم از حى باشد در محدوده‌ى مسايلى که به فتواى او عمل کرده‌ايد، بايد به مجتهد دوّم باقى بمانيد و ميزان آخرين مجتهدى است که به فتواى او عمل شده و از او عدول به ديگرى نشده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2349 | پیوند ثابت
١٢۶. اگر در زمان مجتهد زنده، ملتزم به عمل به فتواى او بوده امّا موردى پيش نيامده که عمل کند، بعد از وفات او مى‌تواند بر تقليد او باقى بماند؟  

ج. ميزان عمل است نه التزام، و در فرض مسأله نمى‌تواند باقى بماند مگر در خصوص مسايلى که عمل کرده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2333 | پیوند ثابت
١۴٢. فردى بين دو فتوا از دو مجتهد احتياط مى‌کرده است، ـ البته از آن دو مجتهد به صورت تفصيلى تقليد نمى‌کرده است ـ ، آيا پس از فوت يکى از مجتهدين مى‌تواند به فتواى وى باقى بماند؟  

ج. همين مقدار محقّق کننده عمل است و براى بقاى پس از موت، در مسأله‌ى عمل شده کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2350 | پیوند ثابت
١٢٧. آيا تقليد ابتدايى از مجتهد ميّت ـ در صورتى که مجتهد ميّت اعلم از مجتهدين زنده باشد ـ جايز است؟  

ج. جايز نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2334 | پیوند ثابت
١۴٣. آيا در بقا بر فتواى ميّت لازم است که در حال حيات، مشخّصا از او تقليد شده باشد، يا اگر بين فتواى او و مجتهد ديگرى احتياط شود و به هيچ کدام تفصيلاً اسناد داده نشود، براى بقا کافى است؟  

ج. اگر به قول هر دو تقليد کرده بعد از فوت هر کدام در مسأله‌اى که از او تقليد کرده جايز و يا واجب است که بر تقليد او باقى بماند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2351 | پیوند ثابت
١٢٨. اگر نابالغى از مجتهدى تقليد کند و به فتوايش عمل نمايد، آيا پس از بلوغ مى‌تواند در صورت فوت آن مرجع بر تقليد وى باقى باشد؟  

ج. تقليد و عمل به فتوا پيش از بلوغ، براى بقا کافى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2335 | پیوند ثابت
١۴۴. نماز و روزه‌هايى از اينجانب به جهت جهل به بعضى احکام غسل جنابت، محکوم به قضا مى‌باشد و در زمان فوت ادايى آن، مقلّد مرجع متوفّى بودم، آيا وظيفه‌ى قضاى آن‌ها، طبق فتواى مرجع متوفّى بايد باشد يا بر طبق فتواى مجتهد زنده؟  

ج. وجوب و عدم وجوب قضا، وظيفه‌ى الآن است نه گذشته؛ بنابراين بايد طبق نظر مجتهد زنده عمل نماييد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2352 | پیوند ثابت
١٢٩. در زمان حيات آيت‌اللّه‌ اراکى از ايشان سؤال کردم که آيا کسانى که در زمان حيات امام به سنّ تکليف نرسيده بودند ولى اعمال خود را مطابق فتواى ايشان انجام داده‌اند، اينک که مکلّف شده‌اند آيا مى‌توانند از ايشان تقليد کنند؟ جواب مثبت داده بودند. حال بعد از فوت آيت‌اللّه‌ اراکى، از شما تقليد مى‌کنم. آيا مى‌توانيم به امام ـ رحمه‌اللّه‌ ـ باقى بمانم؟  

 ج. در مسايلى که از مرجع ميّت تقليد کرده و عمل نموده‌ايد و از ايشان به ديگرى عدول نکرده‌ايد، اگر ايشان را اعلم يا مساوى با حىّ مى‌دانيد، واجب يا جايز است باقى بمانيد، به شرحى که در رساله آمده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2336 | پیوند ثابت
١۴۵. نمازگزارى از دو مجتهد تقليد مى‌کند، در حالى که يکى از آن دو سوره را در نماز مستحب مى‌داند و جلسه استراحت را واجب، امّا مجتهد ديگر بر عکس، سوره را در نماز واجب و جلسه استراحت را مستحب مى‌داند. آيا در يک نماز مى‌تواند از هر دو تقليد کند؛ به گونه‌اى که هم سوره و هم جلسه استراحت را ترک کند؟  

ج. نمى‌تواند، زيرا با هر دو مخالفت کرده و به نظر هر دو نماز او از جهتى باطل است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2353 | پیوند ثابت