صفحه اصلی

در حال بارگیری...

تقليد از ميّت

١٢١. شخصى در ابتداى بلوغ، احکام و اعمال شرعى را بدون تقليد انجام داده است و پس از مدّتى از مرجعى تقليد نموده که اکنون از دنيا رفته است. حال شک دارد که آيا ابتداى تقليد، در زمان آن مرجع بوده يا نه و با توجّه به اين که آن مرجع نسبت به تمام مراجع فعلى اعلم بوده، آيا اين شخص به اعلم زنده رجوع کند يا بر همان ميّت باقى بماند؟  

ج. در فرض سؤال نمى‌تواند از ميّت تقليد کند و بايد از مجتهد حىّ تقليد  کند، مگر در مسايلى که يقين دارد در زمان حيات مجتهد ميّت به فتواى او عمل کرده است، که در اين مسايل در صورت اعلميّت ميّت، بايد بر فتواى او باقى باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2328 | پیوند ثابت
١٣٧. کسى که از مجتهدى تقليد کرده و پس از فوت او با اجازه‌ى مجتهد زنده به تقليد او باقى مانده است، وجوهات شرعى خود را به چه کسى بايد پرداخت نمايد؟  

ج. بايد به مجتهد اعلم زنده بپردازد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2344 | پیوند ثابت
١٢٢. اگر مرجع تقليد کسى فوت کند و از مرجع زنده تقليد نکند، چه حکمى دارد؟  

ج. اگر در مسأله‌ى بقاء هم به کسى رجوع نکرده در حکم کسى است که اعمالش را بدون تقليد انجام داده است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2329 | پیوند ثابت
١٣٨. آيا انسان مى‌تواند در مسأله بقاى بر ميّت، از همه‌ى مراجع فعلى تقليد نمايد، يعنى چون همه مراجع بقاى بر تقليد را جايز مى‌دانند، همه‌ى آن‌ها را در اين مسأله، مرجع تقليد خود بداند؟  

ج. مانع ندارد، ولى درمقدارى که همه قبول دارند، نه بيشتر.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2345 | پیوند ثابت
١٢٣. مراد از مسايلى که عمل شده ـ در باب تقليد ميّت ـ چيست؟ آيا خصوص هر مسأله را بايد عمل کرده باشد يا اگر از هر بابى به چند مسأله عمل کرده است، مى‌تواند در تمام آن باب ـ مثلاً باب نماز و باب روزه و... ـ به فتواى ميّت باقى بماند؟  

ج. فقط در خصوص مسأله‌اى که عمل کرده، مى‌تواند باقى بماند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2330 | پیوند ثابت
١٣٩. فردى در مسأله‌اى که مى‌بايست از مجتهد زنده تقليد نمايد، مطابق با فتواى مجتهد ميّت عمل کرده است، تکليفش چيست؟  

ج. اگر اعمالى که انجام داده، مطابق با فتواى مجتهد اعلم زنده باشد، صحيح است و در غير اين صورت اگر احتياج به اعاده دارد، بايد آن‌ها را اعاده نمايد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2347 | پیوند ثابت
١٢۴. آيا در اصل تقليد کردن و هم چنين براى باقى ماندن بر تقليد از ميّت، بلوغ شرط است؟  

ج. شرط نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2331 | پیوند ثابت
١۴٠. در زمان حيات حضرت آيت‌اللّه‌ خويى ـ رحمه‌اللّه‌ ـ از ايشان تقليد مى‌کردم و بعد از فوت ايشان در جميع مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم آيا، در صورتى که ايشان را اعلم بدانم مى‌توانم دوباره به ايشان برگردم؟  

ج. بعد از رحلت ايشان اگر به نحو جايز به مجتهد ديگرى رجوع کرده‌ايد، ديگر نمى‌توانيد به ايشان برگرديد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2348 | پیوند ثابت
١٢۵. در بقاى بر فتواى ميّت آيا يک بار عمل کردن کافى است؟ يعنى با يک بار عمل به فتواى مجتهد زنده، آيا بعد از فوت وى مى‌توان بر تقليد او باقى بود؟  

ج. تقليد با يک بار عمل کردن تحقق پيدا مى‌کند و فقط در مسايلى که عمل کرده مى‌تواند بر تقليد ميّت باقى باشد. اگر ميّت اعلم از احياء باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2332 | پیوند ثابت
١۴١. بعد از ميّت اعلم، در تمام مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم و به مسايل ايشان عمل نمودم. مجتهد دوّم هم از دنيا رفت و اکنون به مجتهدى رجوع کرده‌ام که بقاى بر اعلم را واجب مى‌داند. اکنون بايد بر اعلم اولى باقى بمانم يا اعلم دوّمى؟  

ج. اگر مجتهد دوم اعلم از حى باشد در محدوده‌ى مسايلى که به فتواى او عمل کرده‌ايد، بايد به مجتهد دوّم باقى بمانيد و ميزان آخرين مجتهدى است که به فتواى او عمل شده و از او عدول به ديگرى نشده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2349 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها