صفحه اصلی

در حال بارگیری...
پادکست

مقام و منزلت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

خدا می‌داند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها چه حقی دارد بر امت

حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره:

خدا می‌داند که این‌ها (اهل‌بیت علیهم‌السلام) چه حقی دارند بر امت. غیر از انتساب خویشاوندی! خب انتصاب خویشاوندی در غیر معصومین هم هست، در سایر عموها و عمو زاده‌ها هم انتصاب خویشاوندی هست. این‌که [پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله] این را به ذوی‌القربی خودشان، فدک را مثلا به حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها بخشیده باشد، خدا می‌داند حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها چه حقی دارد بر امت، قطع‌نظر از انتصابش به حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌و‌آله. مقام این چیست؟

«وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى؛ قرن‌ها و اعصار اولیه و بر مدار شناخت ایشان گذشته است». خدا می‌داند چه مقامی دارد!

«وَ عَلَى مَعْرِفَتِهَا دَارَتِ الْقُرُونُ الْأُولَى؛ قرن‌ها و اعصار اولیه و بر مدار شناخت ایشان گذشته است»[١]. خدا می‌داند چه مقامی دارد!

روایاتش که مُسند به خود او است [خیلی ارزشمند است]، خیلی از همین روایاتی که از معصومین -از اولادش- رسیده، به خود ایشان متصل است، «نحن حجة علی الناس و هی حجة علینا؛ ما حجت خدا بر مردمیم و ایشان حجت بر ما هستند»[٢].

روایاتی که از خود حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیها نقل شده باشد، نسبت به روایاتی که مثلا از حضرت صادق سلام‌الله‌علیه نقل شده است شاید کم باشد، اما همان [مقدار] کم را خدا می‌داند چه خبر است! خدا می‌داند این «کم» چقدر باب واسعه برای علوم است...

[...]

یا مثل [روایت مربوط به] «تفضیلِ مداد العلماء علی دماء الشهدا؛ برتری قلم عالمان،‌از خون شهدا»[٣]. امثال آن [روایات] کمی که از حضرت فاطمه سلام‌الله‌علیه نقل شده است، خدا می‌داند قیمتش [در مقایسه] با مجموع آنچه از دیگران نقل شده است، [چگونه است]؟ یکی است؟ بیشتر است؟ چطور است خدا می‌داند.

 


١. بحار الانوار، ج۴٣، ص١٠۵.
٢. عوالم العلوم، ج١١، قسمت اول، فاطمه، ص٧؛ قسمت دوم فاطمه، ص١٠٣٠.
٣. من لا یحضره الفقیه، ج۴، ص٣٩٩؛ بحار الانوار، ج٢، ص١۴.

درس خارج فقه، خمس، ٢١ اردیبهشت ١٣٨٣

 


دانلود فیلم / مقام و منزلت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها