صفحه اصلی

در حال بارگیری...

4589. شرط عدم ازدواج مجدّد

۴۶۴٨. از جمله‌ى شروط ضمن عقد نکاح اينجانب، عدم ازدواج دوّم مى‌باشد. چنان‌چه با داشتن همسر دايم به دليل عسر و حرج ايجاد شده توسّط زوجه، اقدام به ازدواج موقّت نمايم، آيا از نظر شرعى ازدواج مذکور [ازدواج موقّت] باعث فراهم نمودن موجبات طلاق از ناحيه‌ى زوجه‌ى دايم مى‌گردد؟  

ج. خير و ازدواج مذکور جايز و صحيح بوده است و اگر شرط شده که در صورت ازدواج دوّم مطلقا زوجه در طلاق وکيل باشد، شرط صحيح است و ازدواج دوّم بر ازدواج موقّت هم صدق مى‌کند، هر چند عقد مزبور به دليل عسر و حرج انجام گرفته باشد، مگر مدّت به اندازه‌اى کم باشد که به مجرّد اطّلاع زوجه، مدّت منتفى شده باشد که ممکن است مشمول شرط نباشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7291 | پیوند ثابت
۴۶۴٩. با توجه به اين که امروزه يکى از شرايطى که در عقد نکاح گذارده مى‌شود «عدم ازدواج مجدد زوج» مى‌باشد و اين نکته که بيان مى‌شود «اين شرط صحيح نيست». آيا اين موضوع باعث سستى زوج نسبت به تعهدهايى که در قبال زوجه دارد و تشويق او به ازدواج مجدد، نمى‌شود؟  

ج. مرد شرعا حق دارد تا چهار زن دايم داشته باشد، پس اگر اين شرط به معناى سلب حق است صحيح نيست و انحاى ديگرى از شرط فعل يا شرط نتيجه ممکن است، که صحيح است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7292 | پیوند ثابت
۴۶۵٠. مردى ضمن عقد شرط کرده بود که ازدواج مجدد ننمايد، آيا در صورت تخلف و تجديد فراش، زن حق فسخ عقد را دارد يا مرد فقط عمل حرامى مرتکب شده است؟  

ج. اين شرط اگر به معناى سلب حق بوده است اصلاً صحيح و نافذ نيست و اگر به نحو صحيحى بوده است، شرط در ضمن عقد نکاح خيارآور نيست، هر چند الزام‌آور هست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 7293 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها