صفحه اصلی

در حال بارگیری...

268. خريد و فروش طلا و زرگرى

۴٠٧١. زرگرها در مقابل ساخت و تبديل شمش به زيورآلات، مزدى معيّن مى‌پردازند، سپس همان طلاى ساخته شده را در مقابل وزن مساوى از طلاى شمش، با اضافه‌ى اجرت ساخت بيشتر به ديگرى مى‌فروشند، آيا چنين معامله‌اى صحيح است؟

ج. اگر ثمن معامله پول باشد، يا اجرت ساخت را جداگانه بدون ارتباط به عوضين معامله بگيرد، اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6781 | پیوند ثابت
۴٠٧٢. گاهى اوقات مشترى طلاى نساخته را به طلاساز مى‌دهد تا برايش بسازد. بعدا طلاساز همان مقدار طلا را از حيث وزن، طلا مى‌سازد و به اضافه مزد عمل پس مى‌دهد. آيا اين کار حلال است يا ربا محسوب مى‌شود؟  

ج. اگر آن طلاى غير معمول را به همان مقدار از طلاى معمول با اضافه معامله کنند، ربا و حرام است و اگر دو معامله باشد که طلاى نساخته را بفروشند و بعد طلاى ساخته را با قيمت بيشترى بخرند، اين اشکال ندارد و طلاساز  مى‌تواند از مشترى اين وکالت را بگيرد که از طرف او اين دو معامله را انجام دهد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6782 | پیوند ثابت
۴٠٧٣. فروش طلا به طلا به صورت نقد و گرفتن اجرت ساخت، چه وجهى دارد؟ فروش طلا به طلا به صورت نسيه و مدت‌دار، چه حکمى دارد؟  

ج. اگر عوضين قيمت شود و در حقيقت دو معامله انجام شود، هر دو نحو صحيح است، اما اگر يک معامله باشد، لازم است هم نقد باشد و هم مساوى بودن اجرت اضافى و نيز در مجلس عقد تقابض صورت گيرد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6783 | پیوند ثابت
۴٠٧۴. آيا فروش طلا به صورت مدت‌دار اشکال دارد؟ به طور کلى شغل طلا فروشى و طلاسازى در اسلام چه حکمى دارد؟  

ج. اگر به ازاى طلا نباشد اشکال ندارد؛ و با رعايت موازين شرعى، اين شغل حلال است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6784 | پیوند ثابت
۴٠٧۵. ساختن طلا جهت استفاده‌ى مردان چه حکمى دارد؟  

ج. چنان‌چه اختصاصى مردان باشد، حرام است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6785 | پیوند ثابت
۴٠٧۶. اگر طلايى به قيمت ارزان‌تر از طلاى هم وزن خود خريده شود، چه حکمى دارد؟ در صورت راضى بودن طرفين چه حکمى دارد؟  

ج. اشکال ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6786 | پیوند ثابت
۴٠٧٧. خريد و فروش انگشتر طلاى زرد مردانه که فقط مورد استفاده‌ى مردان قرار مى‌گيرد، باطل است يا فقط حرام مى‌باشد؟

ج. معامله با علم به انحصار فايده در حرام، باطل است و در صورتى که منفعت حلالى دارد، بايد مقصوده[1] باشد و خريدار اگر انگشترى را گرفته، نسبت به ماده‌ى انگشترى (طلا) ضامن است.

[1]. يعنى در هنگام معامله آن منفعت حلال مورد نظر قرار گرفته و براى آن منفعت طلا خريده شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 6787 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها