صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند!

انسان در دنیا به ده درصد خواسته‌های خود می‌رسد. کمتر کسی پیدا می‌شود که زندگی بر وفق مراد او باشد. هرگونه عیش و نوش دنیا با هزار تلخی و نیش همراه است. اگر کسی دنیا را این‌گونه پذیرفت و شناخت، در برابر ناگواری‌ها و بدی‌های همسر و همسایه و… کمتر ناراحت می‌شود؛ زیرا از دنیا بیش از اینکه خانه بلاست، انتظار نخواهد داشت.

در روایتی از امام صادق علیه‌السلام آمده است: «مؤمن و بلا همچون کفه ترازو هستند، هرچه بر ایمانش افزوده شود، بر بلا و مصیبتش افزوده می‌شود»١ و نیز فرمود: «اهل حق همیشه در سختی هستند، ولی مدت آن کوتاه، و سرانجام آن آسایش و راحتی همیشگی در جهان جاوید است».

همچنین در روایتی، اسماعیل‌بن‌عمار به حضرت امام صادق علیه‌السلام شکایت می‌کند. حضرت می‌فرماید: «ای عبدالله، مؤمن همواره در معرض یکی از این سه امر گرفتار است و گاهی هر سه با هم: یا همسرش به او آزار می‌رساند، یا همسایه،٢ یا عابر… اگر مؤمن به سر کوهی پناه ببرد، خدا شیطان‌صفتی را به‌سوی او می‌فرستد تا او را آزار دهد. و ایمان مؤمن مونس اوست و او را حفظ می‌کند… و کسی که ایمان ندارد صبر ندارد…».

در محضر بهجت، ج۲، ص۳۰۲
  • ١. کافی، ج۲، ص۲۵۳؛ وسائل الشیعه، ج۳، ص۲۶۳؛ بحارالانوار، ج۶۴، ص۲۱۰.
  • ٢. نقل به معنا از کافی، ج۲، ص۲۵۱؛ وسائل‌الشیعه، ج۱۲، ص۱۲۲؛ بحارالانوار، ج۶۵، ص۲۲۳؛ التمحیص، ص۳۰. متن حدیث به‌صورت زیر از امام صادق علیه‌السلام نقل شده است: «ما کانَ وَ لا یکونُ وَ لَیسَ بِکائِنٍ مُوْمِنٌ إِلاّ وَ لَهُ جارٌ یؤذیهِ. وَ لَوْ أَنَّ مُؤمِناً فی جَزیرَةٍ مِنْ جَزائِرِ الْبَحْرِ، لاَنْبَعَثَ [لَبَعَثَ] اللّه‏ُ لَهُ مَنْ یؤذیهِ؛ هرگز اتفاق نیفتاده و نمی‌افتد و نخواهد افتاد که مؤمنی وجود داشته باشد و همسایه‌ای نداشته باشد که او را آزار ندهد. حتی اگر مؤمن در یکی از جزایر باشد، قطعاً خداوند کسی را به او می‌گمارد که او را اذیت کند».

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها