صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

پاسخ اشکال در سند حدیث غدیر

اهل تسنن می‌گویند: چون حدیث غدیر١ را بخاری نقل نکرده پس ثابت نیست.

پاسخ ما این است که: مُسْلِم در صحیح خود آن را نقل کرده و افراد دیگر از عامه نیز در کتاب‌های خود آن را نقل نموده‌اند.٢ چگونه روایات را می‌بینیم و نمی‌بینیم و جمع بین نقیضین می‌کنیم؟! مگر در عمل به روایت در میان خودتان شرط است که حتماً باید مسلم و بخاری هر دو نقل کنند؟! آیا اگر مسلم به‌تنهایی روایتی را نقل کند، کفایت نمی‌کند؟! انصاف بدهید! چرا برای اثبات حدیث غدیر به نقل مسلم اکتفا نمی‌کنید، ولی برای رد آن به عدم نقل بخاری تمسک می‌کنید؟!

ما آثار حق‌کشی را بعد از رحلت رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هر روز می‌بینیم، وگرنه این همه جنگ و ظلم و تعدی نسبت به پیروان مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام چیست؟ هر روز حسین و یزیدی وجود دارد.

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۹۱
  • ١. «مَنْ کنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِی مَوْلاهُ».
  • ٢. ر.ک: فضائل‌الصحابة، ص۱۴؛ مسند احمد، ج۱، ص۸۴،۱۱۸، ۱۱۹، ۱۵۲ و ۳۳۱؛ سنن ابن‌ماجة، ج۱، ص۴۵؛ سنن ترمذی، ج۵، ص۲۹۷؛ مستدرک حاکم، ج۳، ص۱۰۹، ۱۱۰، ۱۳۴. برای تحقیق بیشتر ر.ک: الغدیر، ج۱، ص۸. تعجّب اینکه خود بخاری حدیث غدیر را در کتاب التاریخ‌الکبیر، ج۱، ص۳۷۵؛ ج۴، ص۱۹۳؛ ج۶، ص۲۴۱ ذکر کرده است.

افزودن دیدگاه جدید

سؤالات و نظراتی که نیاز به پاسخ از طرف مرکز دارد را از طریق ایمیل به info@bahjat.ir ارسال فرمایید.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها