صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

آری، من کتاب‌های پیامبران گذشته علیهم‌السلام را دارم!

عبدالله‌بن‌حسن که قائل به وصایت و امامت امیرالمؤمنین و امامان بعد از ایشان نبود، برای امام صادق علیه‌السلام ـ چنان‌که در کافی روایت شده است ـ پیغام می‌فرستد که: «أَنَا أَشْجَعُ مِنْک وَ أَسْخی مِنْک، وَ أَنَا أَعْلَمُ مِنْک؛ من از تو شجاع‌تر، بخشنده‌تر و داناتر هستم».

حضرت در جواب او فرمود: اینکه می‌گویی: «أَنا أَشْجَعُ مِنْک»، هنوز جنگی به‌پا نشده تا معلوم شود تو بیشتر شمشیر می‌زنی یا من، و اینکه می‌گویی: «أَنا أَسْخی مِنْک»، سخی کسی است که از مورد صحیح به‌دست آورد و در مورد خود و به‌جا مصرف کند، نه اینکه بی‌جا زیاد بدهد و یا اینکه از هر راهی به دست آورده باشد. و اینکه می‌گویی: «أَنَا أَعْلَمُ مِنْک»، جدت علی‌بن‌ابی‌طالب علیه‌السلام هزار مملوک داشت که آنها را در راه خدا آزاد کرد، نام پنج تن از آنان را یاد کن. او نتوانست پاسخ دهد و در جواب حضرت گفت: «أَنْتَ رَجُلٌ صُحُفِی؛ تو با کتاب‌ها سروکار داری».

امام صادق علیه‌السلام جواب داد: «إِی وَالله‏ِ، صُحُفُ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی وَ عِیسی وَرِثْتُها مِنْ آبائِی علیهم‌السلام؛ بله، به خدا سوگند چنین است، [منتهی] کتاب‌ها و صحف حضرت ابراهیم و موسی و عیسی را که از پدرانم علیهم‌السلام به ارث برده‌ام».١

شبیه همین حرف را ابوحنیفه به امام صادق علیه‌السلام گفت، هم او که مخالف آن حضرت و مدعی اعلمیت بود!

شخصی به خدمت امام صادق علیه‌السلام آمد و عرض کرد: نزد ابوحنیفه بودم، درباره مسئله‌ای فتوی داد، به او گفتم: امام صادق علیه‌السلام بر خلاف تو می‌گوید، او به من گفت: «أَنَا أَعْلَمُ مِنْهُ، أَنَا لَقَیتُ الرجالَ وَ سَمِعْتُ مِنْ أَفْواهِهِمْ، وَ جَعْفَرُ‌بن‌مُحَمد صُحُفِی؛ من از او داناتر هستم؛ زیرا من اساتید فراوان دیده و از سخنان آنان بهره برده‌ام، و جعفر‌بن‌محمد با کتاب‌ها سر و کار دارد».

حضرت فرمود: راست می‌گوید؛ زیرا «قَرَأْتُ صُحُفَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی؛ من کتاب‌ها و صحف حضرت ابراهیم و موسی علیهماالسلام را خوانده‌ام!».٢

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۱۹
  • ١. کافی، ج۸؛ ص۳۶۳؛ بحارالانوار، ج۴۷، ص۲۹۸؛ مسائل علی‌بن‌جعفر، ص۳۳۱.
  • ٢. ر.ک: بحارالانوار، ج۲، ص۲۹۲؛ علل‌الشرائع، ج۱، ص۸۹.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها