صفحه اصلی

در حال بارگیری...
اخبار

نهمین مراسم سالگرد آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره در مسجد اعظم برگزار شد

نهمین سالگرد رحلت ملکوتی عبد صالح خدا، حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره در آستانه حلول ماه مبارک رمضان، روز پنجشنبه مورخ  ٢٠ اردیبهشت ١٣٩٧ در مسجد اعظم قم، و در جوار بارگاه ملکوتی بانوی کرامت، حضرت فاطمه معصومه سلام‌الله‌علیها برگزار شد.

در این محفل نورانی، که با حضور مراجع عظام تقلید، علما، شاگردان، بیت معظم له  و جمع کثیری از مردم مؤمن و دلداده خاندان عصمت و طهارت علیهم‌السلام مزیّن شده بود، پس از قراءت آیاتی از قرآن کریم، مداح اهل‌بیت علیهم‌السلام جناب آقای حیدرزاده، به ذکر فضائل و مصائب حضرات معصومین سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین پرداخت.
 

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

در ادامه مراسم، آیت‌الله اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه به ایراد سخن پرداختند. ایشان در ابتدای سخنان خود، که با موضوع محبت الهی بود، فرمودند:
«روایاتی که اقسام عبادت و تقرب به خداوند را بیان کرده‌اند، دو گونه روایات هستند: در بین گروهی از روایات، که روایات معتبری نیز در بین آنها وجود دارد و شیعه و سنّی آنها را نقل کرده‌اند، آمده که عبادت، ٣ نوع است: عبادتی که بر اساس ترس از جهنم انجام می‌شود، و عبادتی که بر اساس اشتیاق به بهشت انجام می‌شود، و عبادتی که از روی شکر از انسان صادر می‌شود.

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

اما در دسته‌ای دیگر از روایات که آنها نیز معتبر هستند و شیعه و سنّی نقل کرده‌اند، این‌گونه بیان شده که برخی عبادات، از روی ترس انجام می‌شود. این عبادت، حداقل عبادت است. برخی از عبادت‌ها نیز به‌خاطر شوق به نعمت‌های بهشتی است. این نوع عبادت نیز نیکو است اما حداقلی به‌شمار می‌رود. اما عبادت دیگری وجود دارد که این روایات، این عبادت سوم را «شاکرانه» نمی‌نامند، بلکه آن را «عاشقانه» می‌نامد.»
 

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

آیت‌الله اعرافی، با اشاره به نزدیک‌بودن ماه مبارک رمضان فرمودند: «ما [به این دنیا] نیامدیم که در سطوح پایین عبادت خداوند متوقف شویم. باید تلاش کنیم که در این ماه نورانی، به مراتب بالای عبادت دست پیدا کنیم.»

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

مدیر حوزه‌های علمیه، با اشاره به مقامات معنوی آیت‌الله‌العظمی بهجت (ره) فرمودند: «چیزی که در چهره آیت‌الله بهجت می‌دیدیم، عبادت عاشقانه و محبّانه بود. عشق و محبت خداوند در وجود این مرجع عظیم‌الشأن موج می‌زد.» ایشان در پایان، به ذکر مصائب ائمه معصومین سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین پرداختند.
 

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

لازم به ذکر است باتوجه به ارتحال آیت‌الله ایمانی، امام‌جمعه فقید شیراز و از شاگردان قدیمی حضرت آیت‌الله بهجت رحمت الله‌علیهما، بنابه درخواست دفتر مقام معظم رهبری مدظله، مجلس بزرگداشتی نیز از سوی ایشان همزمان با این مراسم، برگزار گردید.

سالگرد نهم - مسجد اعظم

 

سالگرد نهم - مسجد اعظم
 

 

 


دانلود صوت / madahi-salgard97-masjedAzam

دانلود صوت / sokhanrani-salgard97-masjedAzam

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها