صفحه اصلی

در حال بارگیری...
اخبار

سالنامه العبد ١٣٩٧ منتشر شد

معرفی سالنامه العبد

پس از  رحلت حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره مرکز تنظیم و نشر آثار آن مرجع بزرگوار، در راستای ترویج عمومی اندیشه‌های ناب معظم‌له، تصمیم به انتشار سالنامه‌ای با محوریت تفکرات ایشان گرفت؛ چراکه سالنامه، قابل استفاده برای عموم اقشار مردم است و همچنین می‌توان موضوعات گوناگونی را در آن گنجانید؛ ازاین‌رو مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره سالنامه «بهجت جانان» را برای اولین‌بار در سال ١٣٩١ منتشر کرد و این طرح را با عنوان «العبد» در سال‌های بعد بر پایه تجربه‌های گذشته، ادامه داد. اکنون در آستانۀ سال ١٣٩٧ سالنامۀ «العبد» با محتوایی بدین شرح تقدیم علاقه‌مندان می‌شود:

این سالنامه در ٣ بخش تنظیم شده است:

 

الف. بخش ابتدایی

در این بخش، به معرفی کوتاه مرکز تنظیم و نشر آثار آیت‌الله بهجت قدس‌سره پرداخته شده و سپس توضیح مختصری درباره اطلاعات نجومی موجود در سالنامه داده شده، تا روشن شود که مقصود از اصطلاحاتی مانند «قمر در عقرب» چیست. پس از آن هم زندگی‌نامه مختصری از حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره نگاشته شده است.

 

ب. بخش اصلی

محتوای اصلی سالنامه شامل ۶ قسمت است:

اقبال‌الاعمال: حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره تمام کتاب‌های سیدبن‌طاووس قدس‌سره را مفید می‌دانستند و به‌ویژه مطالعه کتاب اقبال‌الاعمال و مراعات اعمال و ادعیه این کتاب را سفارش می‌کردند و می‌فرمودند: «هر کس که اقبال سیدبن‌طاووس را نداشت، اساتید ما او را رفیق خود نمی‌شمردند. هر مقدار از اقبال که مطالعه‌کردنی است، مطالعه، و هر مقدار که عمل‌کردنی است، به هر اندازه حال دارید عمل کنید». با توجه به عنایت ویژه آن مرجع عالی‌قدر، در روزهای شنبه، به اعمال مربوط به آن هفته اشاره و در برخی از هفته‌ها، نکته‌هایی گوهربار از آن کتاب برای مطالعه نگاشته شده است.

احادیث: حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره معتقد بودند که انسان با خواندن روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام گویا پای منبر آن بزرگواران حاضر می‌شود؛ یکی از کتاب‌هایی که ایشان مشتاقان سیروسلوک و خواستاران تزکیه نفس را به خواندن و عمل به روایات آن توصیه می‌کردند، بخش «آداب عشرت» و «جهاد با نفس» از کتاب «وسائل‌الشیعه» بود. گزیده‌ای از این روایات در روزهای دوشنبه و چهارشنبه ذکر شده است.

فرمایش‌ها: کلام بندگان صالح خداوند متعال، گنج گران‌بهایی است که قدر آن را زرشناسان دانند. روزهای سه‌شنبه هر هفته به سخنان کوتاه و گران‌قیمت این
عبد صالح اختصاص دارد.

استفتائات: انجام واجب و ترک حرام، وظیفه اصلی هر مسلمانی است؛ لذا بارها در سخنان مرحوم آیت‌الله بهجت قدس‌سره شنیده شده بود که پیش از هر دستورالعملی، به این مطلب توصیه می‌فرمودند. این مهم سبب شد که گزیده‌ای از سؤالات فقهی و جواب‌های ایشان در روزهای یک‌شنبه ذکر شود.

داستانک: زندگی بر ملاک تقوا و ایمان، سبب شده بود که هر لحظه از حیات آن عالم عامل، تجسم عینی معارف اسلامی باشد. ازاین‌رو هر کس ملاقاتی هرچند کوتاه با آن مرد خدایی داشت، خاطره‌ای شیرین از ایشان برایش به یادگار مانده بود. این خاطرات با سبکی داستان‌گونه در این سالنامه ارائه شده است.

معراج‌السعادة: ملا احمد نراقی رحمه‌الله با نوشتن کتاب «معراج‌السعادة» گنجینه گران‌قیمتی برای طالبان طهارت و پاکی به یادگار نهاد. آیت‌الله بهجت قدس‌سره که ارزش والای این کتاب را مشاهده می‌کردند، به بسیاری از کسانی که خواستار دستورالعملی برای تزکیه نفس بودند، مطالعه روزانه و عمل به این کتاب را توصیه می‌فرمودند. روزهای جمعه هر هفته به گزیده‌هایی از این کتاب اختصاص داده شد تا دریچه‌ای برای آشنایی با این کتاب ارزشمند باشد.

 

ج. بخش پایانی

در این بخش، برخی از عبادات مورد توجه حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره از کتاب «بهجت‌الدعا» ذکر شده است. این موارد عبارت است از: زیارت عاشورا؛ دعای علقمه؛ حدیث کسا؛ نماز اول ماه قمری؛ نماز جعفر طیار علیه‌السلام و نماز پنج‌شنبه.

 

شماره تماس جهت ثبت سفارشات برای سازمان‌ها و ارگان‌ها: ٠٩١٢٧٩٧۴٧۵٠

مرکز تنظیم‌ونشر آثار آیت‌الله‌العظمی بهجت (قدس‌سره)

 

نمونه صفحات داخلی سالنامه

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها