صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

چهار هزار آیةالکرسی در یک شب!

در این شب (شب نیمه شعبان) چهار رکعت نماز وارد است که در هر رکعت بعد از حمد هزار مرتبه آیةالکرسی خوانده می‌شود.١

یکی از آقایان عرب از اهالی جبل‌عامل لبنان می‌گفت: این نماز را بعد از نماز مغرب و عشا شروع کردم، ولی تا اذان صبح فقط توانستم یک رکعت بخوانم! چگونه می‌شود چیزی وارد باشد، ولی انجام آن امکان نداشته باشد؟ راهش این است که یک مرتبه آیةالکرسی بخواند و ساعات شب را حساب کند و ببیند که در هر ساعت چند بار، و در کل شب چندین بار می‌توان آیةالکرسی خواند، تا معلوم شود که آیا می‌توان این نماز را در طول شب خواند یا خیر.

البته با وجود قرائن عقلیه که شب‌های کوتاه در طول سال وجود دارد، و نیز با وجود دعا و نمازهای دیگر و زیارتی که در این شب عظیم وارد است، باید منظور از آیةالکرسی همان آیه اولی باشد،٢ نه تا «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»٣ که در بعضی موارد مقید به آن است، چنان‌که اصل در آیه هم این است که یک آیه باشد.

البته این مطلب به وجه دیگر در زمان ما واقع شده که آقایی که حافظ قرآن بود، روزی یک ختم قرآن می‌خواند ـ خوشا به سعادتش! ـ حتی نقل شده که در حین مسافرت، اتومبیل ایشان پنچر می‌شود، و مشغول تعمیر و اصلاح آن می‌شوند و آن آقا هم گوشه‌ای می‌نشیند و بعد از حدود سه ساعت اتومبیل به راه می‌افتد. از ایشان سؤال می‌کنند که چه می‌کردی؟ ایشان گفتند: هشت جزء قرآن باقیمانده بود، مشغول خواندن آنها بودم.

وای به حال کسی که قرآن را کوچک بشمارد! وای به حال کسانی که عدیل قرآن (عترت) را نشناسند و نسبت به آنها کورباطن باشند، که قطعاً نسبت به قرآن هم کورباطن خواهند بود؛ زیرا کسی که عدیل قرآن را نشناسد، قرآن را نیز نشناخته است. گفته شده است: شیعه قرآن را کنار گذاشته و سنی‌ها عترت را، ولی باید گفته شود: انسان هر کدام را ضایع کند، دیگری را هم باطناً ضایع کرده است، هر چند صورتاً ضایع نکند.

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۸۳
  • ١. ر.ک: وسائل‌الشیعة، ج۱۴، ص۴۷۱؛ بحارالانوار، ج۹۴، ص۸۶؛ ج۹۸، ص۳۴۲؛ اقبال‌الاعمال، ص۷۱۰؛ کامل‌الزیارات، ص۱۸۱؛ مصباح‌المتهجّد، ص۸۵۳.
  • ٢. آیه ۲۵۵ سوره بقره.
  • ٣. بقره: ۲۵۷.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها