صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

نباید در مشکوکات از غیر معصوم تبعیت نمود

معصوم علیه‌السلام اهل خطا و خطیئه نیست، ولی غیر معصوم هرچند از علمای بزرگ و جلیل‌القدر باشد، خالی از خطا نیست؛ لذا نباید مشکوکات اقوال و آرای آنها را به‌واسطه عظمت شأن و بزرگی مقامشان پذیرفت،١ بلکه تنها در واضحات و مسلمات باید مطابق نظرشان بود، و در مشکوکات باید گفت: نَعْتَقِدُ بِمَا اعْتَقَدَ بِهِ جَعْفَرُ‌ بن ‌مُحَمد وَ الْمَهْدِی علیهم‌السلام (به آنچه حضرت جعفر‌بن‌محمد و حضرت مهدی علیهم‌السلام بدان اعتقاد دارند، معتقدیم).

مرحوم شیخ مفید با همه جلالت و عظمتی که دارد و تاج سر ماست، منکرِ عالم ذر شده،٢ با اینکه اخذ عهد و میثاق مسلماً بوده است و خود مبدأ عهد، کافی است در احتجاج بر وجود عالم ذر؛ زیرا او بوده و هست و خواهد بود. و اقرارِ «قَالُواْ بَلَی؛ گفتند آری»٣ بی‌خود و بی‌جهت از انسان‌ها صادر نشده، بلکه ربط مخلوق به خالق و قیام به اوست، و لذا تدلّی و تجلی را عیناً مشاهده کردند و اقرار به ربوبیت حضرت حق نمودند.

مرحوم شیخ صدوق رحمه‌الله هم با همه بزرگی و عظمتش که تاج سر ماست اعتقاد به سهوالنبی صلی‌الله‌علیه‌وآله داشته است.۴

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۶۳
  • ١. منظور آیت‌الله بهجت قدس‌سره در مسائل اصول دین و اعتقادات است، نه در فروع و احکام؛ چراکه در احکام اگر مجتهد و یا محتاط نباشیم، باید به حکم عقل و شرع از علما و فقها تقلید نماییم.
  • ٢. ر.ک: تصحیح‌الاعتقاد، ص۸۰؛ بحارالانوار، ج۶، ص۲۵۲؛ ج۵۸، ص۸۰ و ۱۴۲..
  • ٣. اعراف: ۱۷۲.
  • ۴. ر.ک: بحارالانوار، ج۱۷، ص۱۰۲.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها