صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

تردید دارم که حق با علی علیه‌السلام است یا معاویه!

با اینکه ابن‌حجر ـ شاید در کتاب اصابه خود ـ در فضیلت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نوشته است: از کشته شدن عمار معلوم شد که حق با علی علیه‌السلام بوده است؛ «ظَهَرَ بِقَتْلِ عَمارٍ أَن الصوابَ کانَ مَعَ عَلِی علیه‌السلام»؛١ زیرا پیغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم درباره عمار فرمود: «آخِرُ شَرابِک اللبَنُ وَ تَقْتُلُک الْفِئَةُ الْباغِیةُ؛ آخرین نوشیدنی تو شیر است و گروه متجاوز تو را می‌کشد».٢

درعین‌حال در کتاب صواعق می‌نویسد: هر دو طرف (علی علیه‌السلام و معاویه) مجتهد بودند: یکی مُخطِئ و دیگری مُصیب، و: «لِلْمُصیبِ أَجْرانِ وَ لِلْمُخْطِیءِ أَجْرٌ واحِدٌ؛ مجتهدی که نظرش مطابق واقع است دو اجر، و مجتهدی که نظرش مخالف با واقع و خطاست، یک اجر دارد».٣

می‌گوید: چه می‌دانم حق با کیست (علی یا معاویه)، شاید حق با معاویه باشد، و ما در شبهه و تردید هستیم، برای ما معلوم نشد که حق با علی علیه‌السلام بوده است یا با معاویه!

همان معاویه که در کوفه بر روی منبر گفت: «إِنی وَ الله‏ِ، ما قاتَلْتُکمْ لِتُصَلوا وَ لا لِتَحِجوا، وَ لا لِتُزَکوا؛ إِنکمْ لَتَفْعَلُونَ ذلِک، وَ لکنی قاتَلْتُکمْ لأتَأَمرَ عَلَیکمْ؛ به خدا سوگند، من با شما برای این نجنگیدم که نماز بخوانید یا حج به‌جا آورید و یا زکات بدهید، زیرا شما خود این کارها را می‌کنید، بلکه تنها برای این جنگیدم که بر شما حکومت کنم!».۴

همان معاویه که مُغیرة‌بن‌شعبه با آن خباثتش، وقتی از پیش او آمد، گفت: «جِئْتُ مِنْ عِنْدِ أَخْبَثِ الناسِ؛ از نزد خبیث‌ترین مردم آمدم».۵

ولی خوارزمی در مناقب درباره علی علیه‌السلام نقل می‌کند که رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم فرمود: «مَنْزِلَةُ عَلِی مِنی مِثْلُ مَنْزِلَتِی مِنْ رَبی؛ منزلت علی علیه‌السلام نسبت به من، همانند منزلت من نسبت به پروردگارم است».۶

که دلالتش از حدیث منزلت ـ «أَنْتَ مِنی بِمَنْزِلَةِ هارُونَ مِنْ مُوسی؛ تو نسبت به من، به‌منزله هارون نسبت به حضرت موسی ـ علیهماالسلام ـ هستی»٧ ـ اقوی است، هرچند سند حدیث منزلت متواتر است و سند این روایت در حد تواتر نیست.

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۸
  • ١. الاصابة، ج۴، ص۴۶۶.
  • ٢. مشابه: مناقب امیرالمؤمنین، ج۲، ص۳۵۱؛ شرح‌الاخبار، ج۱، ص۴۱۰؛ الانوارالعلویة، ص۲۳۶. نیز ر.ک: کنزالعمال، ج۱۳، ص۵۳۸.
  • ٣. فتح‌الباری، ج۱، ص۶۰؛ تحفةالاحوذی، ج۱۰، ص۲۷۴؛ المستصفی، ص۳۶۰.
  • ۴. بحارالانوار، ج۴۴، ص۴۹؛ ارشاد، ج۲، ص۱۱ نیز ر.ک: بحارالانوار، ج۴۴، ص۵۳؛ شرح نهج‌البلاغه ابن‌ابی‌الحدید، ج۱۶، ص۱۴ و ۴۵.
  • ۵. بحارالانوار، ج۳۳، ص۱۶۹؛ کشف‌الغمة، ج۱، ص۴۱۸؛ کشف‌الیقین، ص۴۷۴؛ الغدیر، ج۱۰، ص۲۸۳؛ احادیث ام‌المؤمنین عایشة، ج۱، ص۳۸۲.
  • ۶. ر.ک: المسترشد، ص۲۹۳؛ مناقب آل‌ابی‌طالب، ج۲، ص۶۰؛ بحارالانوار، ج۳۸، ص۲۹۸؛ میزان الاعتدال ذهبی، ج۳، ص۵۴۰؛ الکشف‌الحثیث، ص۲۲۹؛ لسان‌المیزان ابن‌حجر، ج۵، ص۱۶۱.
  • ٧. ر.ک: فضائل‌الصحابة، ص۱۳ و ۱۴؛ صحیح مسلم، ج۷، ص۱۲۰ و ۱۲۱؛ سنن ترمذی، ج۵، ص۳۰۲، ۳۰۴.

افزودن دیدگاه جدید

سؤالات و نظراتی که نیاز به پاسخ از طرف مرکز دارد را از طریق ایمیل به info@bahjat.ir ارسال فرمایید.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها