صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

استدلال‌های عامه بر خلافت شیخین، دلیل بر حقانیت شیعه و خلافت امیرالمؤمنین علیه‌السلام!

ابن‌حجر عسقلانی می‌گوید: این روایت از علی علیه‌السلام متواتر است که درباره شیخین فرمود: «کانا أَفْضَلَ مِنی وَ آمَنا قَبْلِی؛ آن دو از من افضل و برتر بودند و پیش از من ایمان آوردند».

ما می‌گوییم:

اولاً، شما که می‌گویید حتی حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم هم اشتباه می‌کند؛ لذا بزرگانتان در برابر او گفتند: «إِن الرجُلَ لَیهْجُرُ!؛ این مرد هذیان می‌گوید!»١ بر فرض ثبوت این روایت، خواهش می‌کنیم آن را به‌عنوان تقیه از حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام بپذیرید!

ثانیاً، شما که اقاریر شیخین مبنی بر تقدیم فضل علی علیه‌السلام بر آنها را در کتب خود بسیار نقل کرده‌اید، و نیز با شواهد مفید علم و یقین افضلیت علی علیه‌السلام ثابت است، آیا باز این اقرار حضرت بر افضلیت آنها موضوعیت دارد؟!

روایاتی که عامه در مدح شیخین ذکر نموده‌اند، معلوم است که سند آنها اشکال دارد و قابل استناد نیست. بر فرض صحت باز برای استناد در برابر شیعه قابل استناد نیست، زیرا دوری است؛ چنان‌که استدلال شیعه به روایات خود به نفع خود دوری است و نباید به آنها برای اثبات حقانیت مذهب تمسک نمود. بلکه با مسلمیات نزد فریقین، حقیّت شیعه ثابت می‌شود. از این بالاتر با کتاب‌های خود آنها و جواب‌هایی که بر عدم خلافت و امامت حضرت امیرالمؤمنین علیه‌السلام نوشته‌اند، حقانیت شیعه ثابت می‌شود.

در محضر بهجت، ج۲، ص۲۲۰
  • ١. ر.ک: الغدیر، ج۵، ص۳۴۰؛ الطبقات‌الکبری، ج۲، ص۲۴۲؛ نهج‌الحق، ص۳۳۲، کشف‌الیقین، ص۴۷۲؛ کشف‌الغمة، ج۱، ص۴۲۰؛ الطرائف، ج۲، ص۴۳۲؛ بحارالانوار، ج۳۰، ص۵۳۵.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها