صفحه اصلی

در حال بارگیری...
بیانات

معنای «بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»

از آقای کرمانشاهی ـ که آقای جلیلی بود ـ درباره وقت ظهور امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف سؤال شد. ایشان فرمودند: «و الله‏ُ الْهادِی، وَ الله‏ُ الْکرِیمُ. بَعْدَ ما مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً...؛ خداوند، خود هدایتگر و کریم است، بعد از آنکه زمین از ظلم و جور پر گردد...»

ما نمی‌توانیم تعیین و تحدید کنیم که در «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»١ چه مرتبه از ظلم و جور منظور است، ولی ظاهر این است که وقتی «ظلم فراگیر و پر» شد، دیگر کار تمام است و آن حضرت ظهور می‌کنند؛ زیرا نفرمودند: «مُلِئَتْ وَ بَقِیتْ عَلی ما مُلِئَتْ؛ پر شود و بر آن حالت باقی بماند»، بلکه فرمودند: «مُلِئَتْ» و این امر یعنی «مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً» در این زمانه مستقر شده است، به‌طوری که الآن یک وجب از زمین، از ظلم و جور خالی نیست. ولی ما نمی‌توانیم تحدید و مشخص کنیم که مقصود چه مرتبه‌ای از «مُلِئَتْ» منظور است؛ زیرا تمام خصوصیات وقت ظهور تعیین نشده است، و همه علامت‌هایی که برای ظهور تعیین کرده‌اند واقع نشده است، از اینجا معلوم می‌شود که آن مرتبه از «مُلِئَتْ» هنوز تحقق پیدا نکرده است.

واقعاً ما مسلمان‌ها، هنوز پیغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم از دنیا نرفته، چه به سر  خودمان آوردیم! آن هنگام که آن حضرت دستور فرمود: دوات و کاغذ بیاورید، تا وصیت کنم، و بزرگان ما (بزرگان عامه) گفتند: «إِن الرجُلَ لَیهْجُرُ!؛ این مرد هذیان می‌گوید!».٢

در محضر بهجت، ج۲، ص۱۵۴
  • ١. ر.ک: تأویل‌الآیات، ص۳۷۵؛ بحارالانوار، ج۲۲، ص۱۱۰؛ ج۳۰، ص۸۰؛ ج۳۶، ص۳۵۸؛ ج۳۷، ص۴۴؛ طرائف، ج۱، ص۱۷۷؛ کمال‌الدین، ج۱، ص۶۴؛ اصول کافی، ج۱، ص۳۴۱؛ بحارالانوار، ج۵۱، ص۱۰، ۳۲، ۳۹، ۴۹.
  • ٢. ر.ک: الغدیر، ج۵، ص۳۴۰؛ الطبقات‌الکبری، ج۲، ص۲۴۲؛ نهج‌الحق، ص۳۳۲، کشف‌الیقین، ص۴۷۲؛ کشف‌الغمّة، ج۱، ص۴۲۰؛ الطرائف، ج۲، ص۴۳۲؛ بحار الانوار، ج۳۰، ص۵۳۵.

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها