صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام وقف

۵۴٩٨. آيا نهرها و رودخانه‌ها و چشمه‌هاى طبيعى را مى‌شود وقف کرد؟  

ج. چيزى که وقف مى‌شود، بايد عين مملوک شخص باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8540 | پیوند ثابت
۵۵١٣. آيا بعد از تماميّت وقف به قبض و اقباض، واقف حقّ دارد که وقف را از عام به خاصّ يا بالعکس تغيير دهد؟    

ج. حقّ ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8556 | پیوند ثابت
۵۵٢٩. موقوفه‌ايست که مصرف آن کمک به زوّار کربلاى معلّى است و به لحاظ اين که سال‌ها است اين نوع مصرف معطّل مانده آيا مى‌توان در راه کمک به زوّار مشهد مقدّس صرف نمود؟  

ج. در جهتى که براى امام حسين ـ عليه‌السّلام ـ باشد، مانند: روضه‌خوانى براى سيدالشّهداء و يا زوّارى که از راهنماى غير متعارف هر چند از کشورهاى ديگر به کربلا مى‌روند مصرف شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8572 | پیوند ثابت
۵۵۴۵. در روستايى حدود دويست خانواده هستند که مالک نسل اندر نسل باغات، بيشه‌ها و املاک مزروعى مى‌باشند که داراى اسناد محضرى و قباله‌هاى قديمى دويست و سيصد ساله هستند، و بين آنان خريد و فروش مى‌شود و مهريه زنان مى‌باشد. ١) آيا کسى با ارايه کپى وقف‌نامه مى‌تواند مدّعى وقفيّت اين باغات و املاک شود؟ ٢) وقفيت در چه حالتى به اثبات مى‌رسد؟ ٣) آيا وقتى هيچ کدام از پيرمردها، ريش سفيدان و اهالى محل هيچ‌گونه اطلاعى از ايام قديم نداشته‌اند و به ياد نمى‌آورند که اين املاک وقف باشد، چگونه مى‌توان وقفيت را ثابت کرد؟ ۴) آيا مالک و کشاورز که روى اين باغات تصرف دارند و از ايام قديم درختان فراوانى را غرس نموده‌اند، مى‌توان محصول آنان را توقيف کرد؟ ۵) آيا مى‌توان اين املاک و باغات را از تصرف و مهريه زنان خارج نمود؟ ۶) مالکيت در اسلام که از راه شرعى و عرف محل به دست آمده باشد، آيا مى‌توان از تصرف تعداد زيادى از مردم خارج کرد؟  

ج. وقفيت ملکى بايد به حجّت شرعيه، مثل قيام بيّنه ثابت شود والاّ در مالکيّت ذواليد باقى است و تعرّض به آن‌ها جايز نيست و هم‌چنين است اگر از مصاديقى بوده که بيع وقف جايز بوده و فروخته شده و دوباره به وقفيّت بر نمى‌گردد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8588 | پیوند ثابت
۵۵۶١. واقفى قطعه زمينى را براى احداث مدرسه وقف کرده و کيفيت آن را به اختيار امام جمعه‌ى وقت گذاشته و آن امام جمعه هم متصدّى آن شده، ولى پس از آن، امام جمعه تغيير کرده است. آيا واقف مى‌تواند آن را تغيير دهد؟  

ج. ديگر واقف نمى‌تواند آن را تغيير دهد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8604 | پیوند ثابت
 ۵۴٩٩. اگر ورودى نهرها و رودخانه‌ها را که طبيعى است و کسى آن‌ها را احداث نکرده، در ملک موقوفه قرار دهد، آيا مى‌شود از آن استفاده کرد و وضو و غسل انجام داد؟  

ج. چيزى که وقف مى‌شود، لازم است مملوک شخص باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8541 | پیوند ثابت
۵۵١۴. با دو وقفنامه در مورد يک وقف چگونه عمل مى‌شود؟

ج. وقفنامه‌اى که از نظر تاريخ وقف مقدّم است و کاشف تماميّت آن است مورد عمل است؛ مگر اين که وقفنامه‌ى جدايى با رقبات جديد تنظيم شده باشد که در  آن صورت شرايط وقفنامه‌ى اوّل معتبر و در بقيّه‌ى رقبات مفاد وقفنامه‌ى دوّم با شرايط جديد مورد عمل قرار خواهد گرفت.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8557 | پیوند ثابت
۵۵٣٠. درختان خرمايى را براى عزادارى سيدالشهداء ـ عليه‌السّلام ـ وقف کرده‌اند و بخشى از حاصل آن‌ها زياد مى‌آيد. آيا مى‌توان در بناى حسينيه خرج کرد؟    

ج. همان طورى که وقف کرده‌اند بايد عمل شود. چنان‌چه جهت وقف، عزادارى است، نمى‌توانند صرف در ساختن حسينيه نمايند، ولى در صورتى که مورد نياز عزادارى باشد مانند اين که توسعه‌ى حسينيه ضرورى باشد يا آن که تعمير ضرورى داشته باشد، اشکالى ندارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8573 | پیوند ثابت
۵۵۴۶. درآمد موقوفه براى اطعام در روز عيد غدير به غذاى مرسوم در آن زمان وقف شده بوده، پس از چند سال درآمد خيلى بيشتر شده و آن غذا هم ديگر مرسوم نيست. آيا تبديل آن غذا به طعام بهتر و موافق طبع جايز است؟  

ج. جايز است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8589 | پیوند ثابت
۵۵۶٢. اگر واقفى مقدار زمينى را به طور مشاع وقف کند و پس از فوت واقف، ورثه بخواهند آن را تقسيم کنند، آيا اجازه اين کار را دارند؟  

ج. بايد حاکم و ورثه هر دو باشند و اگر ورثه يا بعض از آن‌ها از تقسيم امتناع کنند، حاکم بر آن ولايت دارد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 8605 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها