صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام اعتکاف

...
...
...
...
...
...
...
...
٣١٢۵. اعتکاف به نيابت از ميّت يا حى چه حکمى دارد؟  

ج. اعتکاف به نيابت از ميّت صحيح است و صحت آن به نيابت از حى محل تأمل است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5618 | پیوند ثابت
٣١۴١. آيا اعتکاف در مسجد مقدس جمکران صحيح است؟  

ج. صحيح نيست، چون مسجد جامع شهر نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5634 | پیوند ثابت
٣١۵٧. آيا معتکف مى‌تواند از اعتکاف منصرف شود؟

ج. برگشت و انصراف از اعتکاف در واجب معين و هم‌چنين در غير معين، بعد از تمام شدن دو روز جايز نيست و منظور از دو روز غروب روز دوم است و در صورتى که هنگام نيّت اعتکاف، شرط رجوع داشته است، مى‌تواند هر وقت خواست ـ بنا به تفصيلى که در جواب‌هاى قبلى گذشت ـ از اعتکاف دست بردارد؛ هر چند روز سوم هم باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5650 | پیوند ثابت
٣١٧٣. اگر نذر کند در ماه رمضان معتکف شود، سپس در ماه رمضان روزه‌اش را با جماع باطل کند، چه حکمى دارد؟  

ج. در فرض سؤال سه کفاره بر او واجب است، کفاره‌ى باطل کردن روزه ماه رمضان، کفاره شکستن نذر و کفاره باطل کردن اعتکاف با جماع.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5669 | پیوند ثابت
٣١٢۶. آيا در اعتکاف قصد وجوب يا استحباب لازم است؟  

ج. لازم نيست.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5619 | پیوند ثابت
٣١۴٢. آيا اعتکاف در مسجد دانشگاه صحيح است؟  

ج. صحيح نيست و مسجد جامع شهر به حساب نمى‌آيد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5635 | پیوند ثابت
٣١۵٩. اگر کسى نذر کند يک ماه را اعتکاف نمايد و ماه ناقص باشد، آيا بايد روز سى‌ام را هم بگيرد يا نه؟  

ج. با تمام شدن ماه، وظيفه تمام مى‌شود و اعتکاف روز سى‌ام از آخر واجب نيست، اگرچه احوط است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5651 | پیوند ثابت
٣١٧۴. آيا بيمار و کسى که روزه برايش ضرر دارد، مى‌تواند معتکف شود؟ و اگر در حال اعتکاف باشد، ولى روزه بگيرد ثوابى مى‌برد؟  

ج. نمى‌تواند معتکف شود و ثواب اعتکاف هم نمى‌برد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5670 | پیوند ثابت
٣١٢٧. زمان نيّت اعتکاف چه وقت است؟ آيا مى‌توان در اوّل شب نيّت کرد؟  

ج. زمان نيّت اعتکاف اوّل طلوع فجر روز اوّل است و از اوّل شب هم مى‌تواند نيت کند؛ بلکه نيّت از شب موافق احتياط مستحبى است و اگر اعتکافش بيش از سه روز است، از همان وقت نيّت را شروع مى‌کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5620 | پیوند ثابت
٣١۴٣. اگر فردى گوشه مشخصى از مسجد را جهت اعتکاف خود معين نمايد و فرد ديگرى در آن‌جا معتکف شود، آيا اعتکاف فرد دوم بايد با اجازه فرد اوّل باشد؟ و در صورت عدم رضايت او، آيا اعتکاف وى باطل است؟  

ج. اجازه از فرد اوّل لازم است و در صورتى که او را از آن مکان رانده و وى از آن‌جا اعراض کرده و به جاى ديگر رفته، بنابر اقوى اعتکاف او صحيح است، هم‌چنين اگر به جاى ديگر نرفته؛ ولى مکان منحصر در اين جاى غصب شده نيست که در اين صورت نيز اعتکاف صحيح مى‌باشد؛ اما اگر امکان اعتکاف منحصر در مکان غصب شده باشد و آن فرد نيز از آن مکان اعراض ننموده باشد، اعتکاف باطل است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 5636 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها