صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام اموات

١١۵٢. چه مقدار لازم است که انسان در طول زندگى به ياد مرگ باشد؟ و آيا ياد مرگ موجب افسردگى و رکود در کارهاى زندگى نمى‌شود؟

ج. آن چه لازم است، اجتناب از محرمات است هر چند با کمک ياد مرگ باشد و سرّ افسردگى ناصحيح، دنيازدگى است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3454 | پیوند ثابت
١١۶٩. اگر بچه در رحم مادر بميرد و باقى ماندن او در شکم مادر خطرآفرين باشد چه بايد کرد؟

ج. در صورت امکان بايد با راهى که براى مادر راحت‌تر است بچه را از شکم او بيرون آورند، و اگر در آخر کار راه بيرون آوردن بچه در قطعه قطعه شدن او منحصر گردد، بايد چنين کنند. (و توضيح بيشتر در مسأله‌ى ۵۴۵ رساله ذکر شده است.)

کتاب: استفتائات | شناسه: 3471 | پیوند ثابت
١١٨۴. اگر عضوى از اعضاى حيوانات را به انسان پيوند بزنند، آيا اشکال دارد و حکم نجاست و طهارت آن عضو چگونه است؟

ج. در موقع ضرورت جايز است و اگر عرفا جزو بدن انسان محسوب شود، پاک است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3488 | پیوند ثابت
١٢٠١. اگر براى جلوگيرى از خونريزى، زخم متوفّى را بسته‌اند، وظيفه در غسل چيست؟ آيا وظيفه جبيره است يا بايد جبيره را بردارند؟ و اگر برداشتن جبيره ممکن نبود وظيفه چيست؟

ج. تا ممکن است به صورتى که در سؤال قبل ذکر شد غسل دهند يا صبر نمايند که خونريزى متوقف شود و در صورت عدم تمکن و يأس بايد غسل جبيره بدهند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3504 | پیوند ثابت
١٢١۵. آيا غسل ميّت را هم مانند غسل‌هاى ديگر ـ مثل جنابت ـ مى‌توانيم به صورت ارتماسى انجام دهيم؟

ج. غسل ميّت مثل غسل جنابت است، و احتياط مستحب آن است که تا غسل ترتيبى ممکن است، ميّت را غسل ارتماسى ندهند؛ و در صورت غسل ارتماسى، بايد آب قليل نباشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3520 | پیوند ثابت
١٢٣٢. ميزان پاک شدن وسايل و لباس‌ها بر اثر تبعيّت پس از غسل ميّت چه مقدار است و آيا کفش و لباس‌هاى غسّال و دست و بدن او را نيز شامل مى‌شود؟

ج. تخته يا سنگى که روى آن ميّت را غسل مى‌دهند و پارچه‌اى که با آن عورت ميت را مى‌پوشانند و دست کسى که او را غسل مى‌دهد، بعد از تمام شدن غسل پاک مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3537 | پیوند ثابت
١٢۴٨. اگر مماثل هست ولى غسل صحيح را نمى‌داند يا نمى‌تواند انجام دهد و يا اطمينان به صحّت غسل او نيست، وظيفه چيست؟ چه زمانى در فرض سؤال نوبت به غير مماثل مى‌رسد؟

ج. در فرض اوّل، غسل مى‌تواند به امر نمودن محرم انجام شود، مثل غاسل غسل دهنده‌ى کتابى (اهل کتاب).

در فرض دوّم نوبت به غير مماثل محرم مى‌رسد. و در فرض سوّم عمل غسل دهنده حمل بر صحّت مى‌شود.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3554 | پیوند ثابت
١٢۶۴. آيا با غسل مس ميّت مى‌توان نماز خواند يا وضو هم بايد گرفت؟

ج. بايد پس از آن وضو هم گرفت، على الاحوط.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3570 | پیوند ثابت
١٢٨٠. آيا با ماساژ بدنى شخصى که در حال مرگ است، غسل مس ميّت بر انسان واجب مى‌شود؟

ج. تا کاملاً نمرده و پس از مردن تمام بدن او سرد نشده است، غسل واجب نمى‌شود. (مسأله‌ى ۴٧۵ رساله)

کتاب: استفتائات | شناسه: 3586 | پیوند ثابت
١٢٩۶. آيا جايز است ميّت را با کفنى که سر تا پاى آن قرآن و دعا و اسماء و کلمات مقدّسه نوشته شده کفن کنند؟ با توجّه به اين که پس از متلاشى شدن بدن ميّت، کفن با خوناب و ساير رطوبت‌هاى ميّت آلوده مى‌شود.

ج. جايز است و اولى بلکه احوط مراعات امن از نجاست و قذارت است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 3602 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها