صفحه اصلی

در حال بارگیری...

استفتائات احکام اجتهاد و تقليد

۴۵. در احتياط آيا رعايت آراى فقيهان گذشته نيز لازم است؟  

ج. اگر غرض احتياط کننده احراز حجّت فعليّه باشد، رعايت آراى فقيهان گذشته لازم نيست، به خلاف اين که غرض احراز واقع باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2244 | پیوند ثابت
۶١. آيا تقليد از مجتهدى که متصدّى مقام مرجعيت نبوده و رساله‌ى عمليه هم ندارد، جايز است؟  

ج. تصدّى مقام مرجعيت و يا داشتن رساله، شرط جواز تقليد نيست؛ ولى مقلد بايد بتواند به يکى از راه‌هاى ذکر شده در رساله به آرا و فتاواى مرجع خود دسترسى پيدا کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2263 | پیوند ثابت
٧٧. اگر مجتهدى اعلم باشد و مجتهد ديگر اورع، آيا تقليد از مجتهد اورع جايز  است؟  

ج. خير جايز نيست و بايد از اعلم تقليد کند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2279 | پیوند ثابت
٩٣. من مقلد امام بودم و بعد از رحلت ايشان بنا به فتواى آقاى اراکى بر تقليد از ايشان باقى ماندم، اکنون مرجع اعلم را نمى‌شناسم آيا الآن هم مى‌توانم بر امام باقى باشم؟  

ج. اگر احراز و يا احتمال اعلميّت ميّت در بين نباشد، رجوع به مجتهد زنده جايز است؛ و در صورتى که مجتهد زنده اعلم باشد يا احتمال اعلميّت او در بين باشد رجوع به او واجب است (جهت اطلاع بيشتر به مسأله‌هاى ١٢ و ١٣ رساله رجوع شود.)

کتاب: استفتائات | شناسه: 2295 | پیوند ثابت
١٠٩. اگر مکلف طبق موازين شرعى اعلم بودن مجتهدى را احراز نمود و به دستورات او عمل کرد ولى نظرات او مطابق واقع و دستورات واقعى شارع نبود؛ ١) آيا اعمال او باعث رشد و کمال وى مى‌شود و مستوجب ثواب براى او مى‌گردد؟ ٢) آيا در قيامت مورد مؤاخذه قرار مى‌گيرد؟  

ج. در فرض مزبور عمل به حجّت کرده و مأجور است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2311 | پیوند ثابت
١٢۵. در بقاى بر فتواى ميّت آيا يک بار عمل کردن کافى است؟ يعنى با يک بار عمل به فتواى مجتهد زنده، آيا بعد از فوت وى مى‌توان بر تقليد او باقى بود؟  

ج. تقليد با يک بار عمل کردن تحقق پيدا مى‌کند و فقط در مسايلى که عمل کرده مى‌تواند بر تقليد ميّت باقى باشد. اگر ميّت اعلم از احياء باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2332 | پیوند ثابت
١۴١. بعد از ميّت اعلم، در تمام مسايل به مجتهد زنده رجوع کردم و به مسايل ايشان عمل نمودم. مجتهد دوّم هم از دنيا رفت و اکنون به مجتهدى رجوع کرده‌ام که بقاى بر اعلم را واجب مى‌داند. اکنون بايد بر اعلم اولى باقى بمانم يا اعلم دوّمى؟  

ج. اگر مجتهد دوم اعلم از حى باشد در محدوده‌ى مسايلى که به فتواى او عمل کرده‌ايد، بايد به مجتهد دوّم باقى بمانيد و ميزان آخرين مجتهدى است که به فتواى او عمل شده و از او عدول به ديگرى نشده باشد.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2349 | پیوند ثابت
١۵٧. به فتواى مرجع شماره ٢ باقى بر مرجع شماره ١ هستم، اکنون فکر مى‌کنم مرجع شماره ٣ اعلم است از مرجع شماره ١، آيا مى‌توانم عدول کنم؟  

ج. واجب است در تمامى مسايل به مجتهد اعلم عدول نمايند.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2365 | پیوند ثابت
۴۶. آيا کسى که در اعلميّت دو يا چند نفر از مراجع زنده شک دارد، مى‌تواند در نظر اين چند مرجع احتياط کند؟ و آيا عمل او موضوع تقليد قرار مى‌گيرد يا احتياط؟  

ج. در محدوده‌ى نظر همين چند نفر مى‌تواند احتياط کند و عمل او، عمل به احتياط در تقليد است.

کتاب: استفتائات | شناسه: 2245 | پیوند ثابت
۶٢. آيا تقليد از علماى کشورهاى ديگر که دسترسى به آنان امکان ندارد، جايز است؟  

ج. در صورت وجود شرايط ـ از جمله اعلميّت ـ جايز است؛ ليکن اگر دسترسى به آرا و فتاواى او به طور کلى امکان ندارد، بايد با رعايت موازين ذکر شده و با رعايت اعلميّت و اورعيت، به مجتهد ديگر مراجعه نمايد

کتاب: استفتائات | شناسه: 2264 | پیوند ثابت

آخرین مطالب

نمایه‌ها

فیلم ها